Waar haal jij je pakketjes op en koop je postzegels voor je kerstkaarten? Yes, bij een PostNL-punt bij jou in de buurt. Sinds het verdwijnen van het postkantoor hebben PostNL-punten in winkels de dienstverlening van PostNL overgenomen. Super voor de logistiek, maar PostNL heeft hierdoor ook minder zicht op de retail-medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat al deze retail-medewerkers optimale service verlenen namens PostNL en zorgen voor blije klanten? Dit is de uitdaging waar we voor PostNl mee aan de slag zijn gegaan! Met als doel:
- Investeren in de kennis van de retail-medewerkers om de dienstverlening een boost te geven!
- Het voor retail-medewerkers leuker en makkelijker maken om nieuwe skills te leren en huidige kennis up-to-date te houden.
- Nog meer retailers die blij zijn met de toegevoegde waarde van het hebben van een Post-NL-punt in hun winkel.
- En nog meer tevreden klanten aan de balie bij de PostNL-punten.
De uitkomst? De app Boxx! die leren leuk en behapbaar maakt voor alle retail-medewerkers door in te zetten op de groepsdynamiek. Welk retail-team boxxt samen de hoogste score bij elkaar? Ready, Set, Race!
Van leren een spelletje maken!
De retail-medewerkers moeten veel verschillende skills in huis hebben: van het verkopen van postzegels tot het overschrijven van een kenteken of het versturen van een kostbaar sieraad. Het opdoen van kennis over deze diensten en producten van PostNL doen de retail-medewerkers online. Alleen werd het leren en maken van de jaarlijkse kennistoets vaak gezien als een moetje. Jammer, want nieuwe kennis opdoen en deze in de praktijk toepassen zorgt voor meer motivatie op de werkvloer!
Wat zijn de ingrediënten om kennis effectief op te nemen? Intrinsieke motivatie en herhaling van de stof! Als je hier meer over wilt lezen klik dan hier! Door het toevoegen van game-elementen aan het leren, creëer je een interessante leeromgeving waarin: je motivatie een boost krijgt en je kennis keer op keer kan testen. Precies wat er nodig is! Medewerkers die al jaren de post doen kunnen bewijzen dat ze aardig wat kennis op zak hebben en leren van die paar fouten: “huh, had ik die vraag echt fout?”. Voor nieuwe werknemers is het een tool om op een bepaald niveau te komen.
Iedereen enthousiast voor E-learning
De enorme diversiteit van de doelgroep (16 t/m 65 jaar) en de grote verschillen in retailers (van grote ketens tot kleine zelfstandigen) vormden de volgende uitdaging. Hoe krijg je iedereen uit de doelgroep enthousiast voor een E-learning game? Wat zijn de gezamenlijke behoeftes en motivaties? Alle werknemers: van jongeren met een bijbaan tot oude rotten in het vak, willen gewaardeerd en geaccepteerd worden op de werkvloer.
Deze twee behoeftes: waardering & sociale acceptatie (uit de piramide van Maslow) hebben we gebruikt als fundament van Boxx! Hoe beter je presteert in Boxx! hoe meer punten, confetti en waardering van collega’s. Ben je in Boxx! een fanatiek onderdeel van het retail-team? Dan zal je door collega’s ook gezien worden. Dat is pas teambuilding!

Tegen andere retailers strijden met Boxx!
Alles komt samen in Boxx! De Elearning game waarin Postpunten tegen elkaar strijden in een maandelijkse eindrace. Hoe dit in z’n werk gaat:
- Samen met je collega’s vorm je een team dat door het doen van challenges punten kan verdienen. En je hebt daarnaast ook een nieuwe virtuele collega in de app: Boxx.
- Wekelijks kan je je kennis testen door het doen van challenges, waarin je vragen beantwoordt over de producten en diensten van PostNL. Geen tijd te verliezen, want hoe sneller je de meeste vragen in 1 keer goed hebt, hoe hoger je puntenaantal!
- Heeft jouw team al veel punten en power-ups verdiend tijdens de wekelijkse challenges? Mooi meegenomen, want hiermee staat het team een streepje voor in de eindrace.
- Elke maand vindt er een eindrace plaats, waarin de Boxx van jouw team zal strijden tegen andere retailers. Het team met de hoogste score is de winnaar!
- Heb je gewonnen? Hoera, vol gas door naar de volgende challenge!
Op deze manier wordt leren iets dat je met z’n allen doet. En leren is herhalen, herhalen, herhalen! Dus geen jaarlijkse kennistoets meer, maar gedurende het jaar meerdere challenges en races. Door deze korte quizzes blijft de stof beter blijft hangen en kan je deze ook gelijk toepassen in de praktijk.

Van solo leren naar team effort!
Leren is vaak een individuele activiteit, maar het is zonde om de potentie van de groep niet te benutten. Doordat de medewerkers in Boxx! gezamenlijk één team vormen, ontstaat er een natuurlijke peer-pressure om de challenges te doen. Je wilt niet de reden zijn dat de Boxx van jouw team het laat afweten in de eindrace… Dat je vervolgens de strijd aangaat met retailers bij jou in de buurt voegt een extra competitie-element toe.
Binnen de app krijgen de retail-medewerkers op meerdere manieren bevestiging over het werk dat ze hebben verzet. Een challenge goed afgesloten of de snelste Boxx bij de eindrace? Dan krijg je een instant reward in de vorm van confetti! Dit werkt ook de andere kant op. Wanneer je het laat afweten in de challenge zal Boxx je sipjes aankijken. Ook belangrijk is dat de inhoudelijke feedback binnen de app erg duidelijk is, zodat iedereen altijd van z’n fouten kan leren!

Gamen, leren en communiceren in 1 app
Boxx! wordt ook gebruikt om te communiceren met de retail-medewerkers. Wel zo makkelijk, want dan is er ook geen fysieke nieuwsbrief meer nodig! En mochten de retail-medewerkers ergens niet uitkomen? Dan kunnen ze via Boxx contact opnemen met de klantenservice-afdeling van PostNL.
Boxx! is niet zomaar een kennis app:
- check Het maakt van kennis opdoen door gamification een team effort!
- check Alle doelgroepen kunnen volledig zelfstandig van de app gebruikmaken.
- check Een manier voor PostNL om direct contact hebben met retail-medewerkers.
- check En welke app heeft er nou zo’n leuk eigen karakter als Boxx?
“Op deze manier een next step maken in digitale ontwikkeling met een game is mooi. Boxx motiveert en stimuleert op een leuke manier. We hebben plannen genoeg voor het verder ontwikkelen van de functionaliteiten.”
Onze tip voor jou
Zoals je kan zien, een grote uitdaging met een innovatieve gamification-oplossing in de vorm van een kennis app. De grootste les die we je kunnen meegeven: benut de potentie van de groep, want door het teamgevoel te benutten creëer je betrokkenheid en motivatie. Boxx! is inmiddels up and running en dit jaar staat in het teken van de app uitrollen bij grotere retailers. Zo kunnen nog meer retail-teams met elkaar de strijd aangaan en topservice leveren aan de klanten!
Bouw je eigen leeromgeving met de Acato Edukit!
Heb jij net als PostNL behoefte aan een online-omgeving waarin je kennis toetsen behapbaarder maakt? Onze edukit geeft je de mogelijkheid om zelf je online leeromgeving in elkaar te klikken. Zo kan je snel, makkelijk & pro-actief deelnemers uitdagen! Ben je benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op!
Meer weten over dit project?

Jasper – Technisch directeur
- call 070 322 9481
- email jasper@acato.nl

Rico – Creatief directeur
- call 070 322 9481
- email rico@acato.nl