Met meer dan 87 unieke soorten koffie is Trabocca één van de snelst groeiende importeurs en leveranciers van ongeroosterde koffiebonen. Door deze groei heeft de focus in het begin voornamelijk gelegen op het verbeteren van interne processen. Belangrijk, maar juist met het automatiseren van klantprocessen valt veel te behalen. Het was dus de hoogste tijd voor een klantportaal voor Trabocca dat:
- Zorgt voor tijdsreductie voor medewerkers van Trabocca.
- Bestelprocessen versimpelt en klanten de touwtjes in handen geeft.
- Meer verkoop realiseert aan bestaande Trabocca klanten.
- Klanten de mogelijkheid geeft om 24/7 bestellingen te plaatsen.
Het resultaat is het klantportaal MyTrabocca dat precies doet waarvoor het gebouwd is: het intern & extern makkelijk maken + de omzet verhogen. Na de eerste release hebben we het portal doorontwikkeld en onder andere mobile friendly gemaakt. MyTrabocca blijft dus in ontwikkeling, zodat koffiebranderijen nog makkelijker hun duurzame koffie kunnen bestellen!
De voordelen van een klantportaal
Waarom is het hebben van een klantportaal zo belangrijk voor Trabocca en dus misschien ook voor jou? Door de snelle groei van Trabocca lag de focus niet op het automatiseren van het bestelproces. Dit zorgde ervoor dat er veel tijd ging zitten in de communicatie tussen Trabocca en koffiebranderijen.
Hier een passende oplossing voor vinden, was dan ook de hoogste prioriteit. Met een klantportaal geef je klanten de touwtjes in handen, wat veel tijd (en dus geld) scheelt aan beide kanten. En dan hebben we het nog niet eens over het gemak, overzicht en meer omzet als gevolg hiervan.
Op basis van een strategische sessie zijn we met twee concrete doelstellingen aan de slag gegaan:
- Overhead van medewerkers verlagen.
- Trabocca’s online omzet verhogen.

Overhead omlaag + omzet omhoog
Een klantportaal zoals MyTrabocca maakt processen makkelijker en sneller. De koffiebranderijen plaatsen in MyTrabocca zelfstandig bestellingen en houden hun gegevens up-to-date. Ook zijn alle contracten online inzichtelijk en makkelijk te managen, waardoor klanten minder snel aankloppen bij medewerkers van Trabocca. Zo kunnen zij zich focussen op waar het echt om gaat: service verlenen & new business genereren!
De resultaten op een rij:
- Door de resultaten was de investering in MyTrabocca in 3 maanden terugverdiend.
- De communicatie van klanten over contracten is substantieel afgenomen.
- Met de spotlist is makkelijk zichtbaar welke koffie’s beschikbaar zijn en welke eraan komen.

MyTrabocca 2.0
De eerste versie van MyTrabocca was een prachtig startpunt, maar er viel nog genoeg te optimaliseren. Dus gingen we aan de slag om MyTrabocca nog makkelijker te maken. Belangrijk was het mobile friendly maken van het design, zodat koffiebranderijen altijd en overal bestellingen kunnen plaatsen.
Ook is het ge-update design van MyTrabocca gebruiksvriendelijker en visualiseert het data nog beter. Door de verschillende status-kleuren voor bestellingen is de informatie nog makkelijker te scannen. Daarnaast laat het klantportaal nu echt het karakter van Trabocca zien. Een succesvolle verbeterslag!

Makkelijk werken met Material UI
Voor MyTrabocca hebben we gebruik gemaakt van Material UI (een framework op React) om componenten en maatwerk componenten te bouwen. Material UI maakt het makkelijk door een basis-set aan componenten te bieden. Om ervoor te zorgen dat alle componenten de juiste uitstraling hebben, is de Trabocca styleguide hierop toegepast.
Het overzicht van de MyTrabocca componenten is daarnaast opgezet in Storybook. Zie het als een inhoudsopgave van alle componenten in website. En deze hebben we niet voor niets! Storybook maakt het voor developers makkelijker om in een team te werken en zorgt ervoor dat het werk makkelijk overdraagbaar is. Handig voor doorontwikkelingen in de toekomst!
“Vanwege de solide basis van MUI en het ontwikkelen naar Storybook had het project een enorm snelle start. Ook is deze manier van werken overzichtelijk voor de klant en haken extra developers makkelijker aan.”

Hoe heeft Acato het makkelijk gemaakt?
MyTrabocca is binnen een paar jaar uitgegroeid tot een mobile friendly klantportaal waarmee altijd en overal koffiebonen besteld kunnen worden. En dit is nog niet het eindstation, want we blijven het portal in de toekomst doorontwikkelen. Zeker is dat MyTrabocca een belangrijke rol heeft gespeeld in de groei van Trabocca’s positie binnen de koffiemarkt.

Neem jouw Customer Journey onder de loep
Waar liggen jouw mogelijkheden om klantcontact te digitaliseren? Volg dit simpele, maar effectieve stappenplan en kom erachter!
Timebox: 1 uur
Aanwezig: één persoon van klantenservice, één persoon van sales en één marketeer.
Benodigdheden: een kale muur, 2 blokjes Post-its en stiften.
Stap 1.
Bedenk een doorsnee klantproces (of pak het protocol erbij). Waar lopen je klanten vaak tegenaan en is jullie ondersteuning niet geweldig?
Stap 2.
Schrijf elk contactmoment met je klant op een aparte Post-it. Hang deze op chronologische wijze aan de muur.
Stap 3.
Ieder uit de groep mag 5 stippen uitdelen. Elke persoon zet een stip op één van de handelingen welke veel energie kosten, maar weinig/geen toegevoegde waarde voor de klant opleveren. Markeer deze Post-its met een stip in de rechterbovenhoek.
Stap 4.
Bepaal samen hoe je de handeling met de meeste stippen kan verbeteren. Wees creatief, alles mag en kan! En vergeet niet gebruik te maken van online mogelijkheden.
Wij denken hier natuurlijk graag vrijblijvend over mee! Neem dus vooral contact met ons op:
Meer weten over dit project?

Pim - Digital Producer
- call 070 322 9481
- email pim@acato.nl

Joni - UX Designer
- call 070 322 9481
- email joni@acato.nl