Een website die voor écht iedereen toegankelijk is!

Netwerk Mediawijsheid

Ben je wel eens online een bericht tegengekomen waarvan je dacht: “Is dat echt zo?”. Vast wel, want nepnieuws en desinformatie liggen bij iedereen op de loer… Niet zo’n gek idee dus dat Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Beeld & Geluid Den Haag en ECP een website wilden ontwikkelen over nepnieuws. Deze website met de toepasselijke naam: Is dat echt zo? geeft iedereen (maar dan ook echt iedereen) de mogelijkheid om voelsprieten voor nepnieuws te ontwikkelen: hoe herken je nepnieuws en waarom trappen we erin?

 

Binnen dit grote project met veel betrokken partijen heeft Acato de realisatie van de website op zich genomen. Een leuke uitdaging, want hoe zorg je ervoor dat de website toegankelijk en voor iedereen te gebruiken is? Hierin hebben we nauw samengewerkt met Schaapontwerpers die verantwoordelijk waren voor het design. En op het resultaat zijn we enorm trots! Een website die meer dan logisch in elkaar steekt, waardoor iedereen z’n weg kan vinden. Zo zijn steeds minder mensen ontvankelijk voor nepnieuws.

De doelgroep? Iedereen!

 

Is dat echt zo? moest een website worden waarop de content (van checklists & artikelen tot video’s) voor écht iedereen toegankelijk is. Waarom dit zo belangrijk is? Het zit zo: wanneer een website aan de overheid is verbonden, moet deze uiteraard voor iedereen met een beperking toegankelijk zijn. En juist daarom moet de website voldoen aan een bepaald niveau van digitale toegankelijkheid! Er zijn 3 niveaus (A, AA en AAA) en elk niveau gaat een stapje verder in de mate van digitale toegankelijkheid. Is dat echt zo? moest voldoen aan niveau AA. Maar wat betekent dit precies? 

 

Stel je voor, je bent zeer slechtziend en hebt slechts 5% zicht. Dit betekent dat je puur op basis van audio door de website moet navigeren. Hoe je dit doet? Door bijvoorbeeld gebruik te maken van een screenreader, die alle content voor jou omzet in geluid. Super handig! En wanneer je niet op je mobiel zit, maar het toetsenbord gebruikt op je computer/laptop zijn er webconventies die het jou makkelijker maken. Zo kan je met de tab-knop doorgaan naar het volgende menu/content item op de website. Stuk voor stuk handige tools, maar het is wel fijn als de website jou hierin ondersteunt…

 

Om ervoor te zorgen dat je zonder problemen op basis van audio door de website heen kan navigeren, heeft deze een heldere structuur nodig. En dat is precies waar je op niveau AA aan moet voldoen! Zo hebben we eerst samen met Schaapontwerpers kritisch naar het design van de website gekeken en onszelf de vragen gesteld: Is de volgorde van de content in het wireframe logisch? Is het contrast voldoende en is alles leesbaar? Check, nu konden we door met de website nog toegankelijker maken op andere punten!

4 principes, 4 uitdagingen voor development!

 

Digitale toegankelijkheid bestaat namelijk uit maarliefst 4 principes (opgedeeld in 78 succescriteria), die allemaal tiptop in orde moeten zijn:

 

  • Principe 1: Waarneembaar 

Dit principe gaat over alles dat te zien is op de website en hoe je dit zo toegankelijk mogelijk maakt! Van contrast en leesbaarheid tot het ‘zichtbaar maken’ van alle content op de website. Zo moest er voor alle video’s een ondertiteling + transcriptie gemaakt worden. De ondertiteling voor iedereen die doof of slechthorend is en de transcriptie voor mensen met een visuele beperking. Op deze manier kan iedereen alle content op de Is dat echt zo? website op z’n eigen manier bekijken of beluisteren. Dat is pas toegankelijk!

 

  • Principe 2: Bedienbaar

Is de website goed te bedienen zonder muis en met een toetsenbord? Dat is waar dit principe simpel gezegd voor staat. Onze uitdagingen hierin? Ervoor zorgen dat iedereen op een logische manier door het speelse design vol sliders en pijltjes kan navigeren. En Vimeo en YouTube integreren op een manier die ook makkelijk is voor mensen die gebruik maken van hulpsoftware. Zonder dat deze elkaar in de weg zitten en verschillende functies aan dezelfde toetsen koppelen. Zo kan iedereen ontspannen een video over nepnieuws volgen! 

 

  • Principe 3: Begrijpelijk

Dit principe checkt hoe begrijpelijk de website is. Alle content op de website moet een begrijpelijke manier moet worden gecommuniceerd. In de praktijk betekent dit ook: elk component op de website in de code labelen, zodat hulpsoftware dit label makkelijk kan oplezen. Zo moest bij elke knop op de website in de code de functie van de knop worden aangeven. En wel een duidelijke functie waar je wijs van wordt. Dus bijvoorbeeld in plaats van “versturen” > “jouw inzending versturen naar: Is dat echt zo?”. Veel begrijpelijker toch?  

 

  • Principe 4: Robuust

Ook wil je een robuuste website die tegen een stootje kan en aan alle richtlijnen voldoet! Dus geen foutjes in de code en focussen op super scherpe benaming! Door bijvoorbeeld 2x hetzelfde woord in de code voor iets anders gebruiken, kan hulpsoftware al in de knoei komen. Om deze errors te voorkomen moet hier dus extra goed op gelet worden. Zo werd Is dat echt zo? een robuuste website is die voor elke software toegankelijk is. Niet meer dan logisch vinden wij!

 

Wil je nog dieper in digitale toegankelijkheid duiken? 

Oké, genoeg gepraat over digitale toegankelijkheid. De realisatie van de Is dat echt zo? website bracht namelijk nog meer spannende uitdagingen met zich mee… 

 

Uitdaging 1: super veilig en snel! 

Wanneer de Is dat echt zo? website wordt opgepikt door de media, kan deze te maken krijgen met gigantische piekmomenten. Zelfs met veel bezoekers moest de website veilig en snel zijn! Het beveiligingsonderzoek gaf precies aan waar de verbeterpunten lagen, zodat we deze konden versterken. De snelheid van de website hebben we geoptimaliseerd door middel van caching. Ook hebben we benchmarks uitgevoerd om te kijken wat de server aankan. Met 5000 bezoekers die tegelijkertijd op verschillende webpagina’s kunnen rondklikken slaagde Is dat echt zo? met vlag en wimpel. Met de snelheid van de website zit het dus wel goed!

 

Uitdaging 2: geen tijd te verliezen!

Begin februari 2021 ging de website live, maar daarvoor wilden we al een impressie geven en mensen warm maken voor wat ging komen. Hoe we dit gedaan hebben? Met de betrokken partijen hebben we een tijdelijke Is dat echt zo? landingspagina gemaakt, die een sneak peak gaf van de aankomende website… Een goede tijdelijke oplossing toch? 

 

Uitdaging 3: meten is weten!

Om precies te weten hoe de website presteert hebben we een Google Analytics dashboard voor Is dat echt zo? gemaakt. Hierop wordt van alles gemeten zoals: hoe vaak wordt er geklikt op de digitale toolkit en worden de video’s afgespeeld? Daarnaast zijn er verschillende KPI’s opgesteld die ook te meten zijn op het dashboard. Een dashboard waarop je dus precies ziet hoe Is dat echt zo? presteert!

 

Is dat echt zo? is niet zomaar een website:

  • check Een tof design dat voor iedereen toegankelijk is.
  • check 100% digitaal toegankelijk op niveau AA!
  • check Opent iedereen de ogen voor nepnieuws.
  • check Kan zonder moeite duizenden bezoekers aan!

tof ontwerp + sterke codebase = Isdatechtzo.nl

 

Het was een hele opgave, tot in de kleinste details voldoen aan niveau AA van digitale toegankelijkheid voor de Is dat echt zo? website. En na de samenwerking met veel externe partijen zoals Schaapontwerpers, kunnen wij alleen maar zeggen: “Voor herhaling vatbaar!” Want hoe gaaf is het dat er een website staat met een tof ontwerp en een sterke codebase, waar iedereen op kan rondstruinen en leren over nepnieuws (of je nou een beperking hebt of niet). Iets waar wij in ieder geval heel trots op zijn! 

 

Neem hier zelf een kijkje:

Meer weten over dit project?