9
ONLINE KOFFIEPIONIERS
Trabocca
  Naar portfolio overzicht

ONLINE KOFFIEPIONIERS

Nieuwe dynamische identiteit en website

Een koffieboon gaat 20 keer door mensenhanden totdat deze drinkbaar is.
S. Reuderink, commercieel directeur Trabocca

Al jaren staan we als Nederland in de top 5 van grootste koffiedrinkers ter wereld (onderzoek van Quartz en International Coffee Organization). Van bouwvakker tot hipster: koffie roept nogal eens emotie op. Geen wonder dus dat de wereldwijde koffiemarkt groeide met 40% in de afgelopen 10 jaar.

Een van de grootste groeiers in het topsegment is Trabocca. Deze importeur en leverancier van ongeroosterde groene bonen heeft zichzelf stevig gepositioneerd als de duurzaam ondernemende toonaangevende speler. Achter de schermen was dit al wel bekend, zonde dat dit niet óp de schermen zichtbaar was.

Mooie klus dus om de tanden in te zetten. Dit waren de drie belangrijke uitgangspunten:

De combinatie tussen strategisch advies en technische kennis maakt het erg prettig samen te werken.
Robert-Jan - Online marketing coordinator Trabocca
Mooi om te zien dat Trabocca als B2B dienstverlener het niet-conventionele pad durft te bewandelen.

1. KOFFIE IS PERSOONLIJK

Koffie is mensenwerk. Het verbouwen, selecteren, vervoeren, roosteren, serveren is intensief. Koffie is daarnaast een natuurproduct: verschillende seizoenen en weersomstandigheden leiden tot verscheidenheid in smaak. Koffie is bovendien ook persoonlijk, smaken verschillen.

Die dynamiek en variabiliteit koesteren we, dat maakt koffie zo’n mooi product. Om dit te benadrukken, zijn we gegaan voor een dynamische identiteit. Het logo is opgebouwd uit verschillende verfstreken en kan op verschillende plekken anders worden gebruikt. Strakke, herkenbare typografie vormt het woordbeeld, hier zoeken we juist consistentie. In de verscheidenheid van de koffie garandeert Trabocca wel altijd de kwaliteit: ‘We can’t predict the weather, but we can maintain consistency.’

2. MET DE LAARZEN IN DE MODDER

Oprichter Menno Simons: ‘We ontdekken de beste koffie op de gekste plekken, diep in het binnenland van Ethiopië of Sumatra bijvoorbeeld. Daarbij zijn we niet bang om met de laarzen door de modder te banjeren.’ Dat is prachtig avontuur en bijzonder contact met lokale bevolking aan de ene kant. Maar dan kom je dus ook wel eens slang, krokodil of gewapende kerel tegen. De adult diapers gaan ook standaard mee op reis. No pain, no gain. Trabocca nodigt je dan ook uit: ‘join our journey in pursuit of great coffee’.

Het rafelrandje, de jungle, het eindeloze stoffige zandpad mag voelbaar zijn. Art director Nellie Keijzer: ‘We waren aangenaam verrast dat Trabocca zo open stond voor uitgesproken keuzes in het design. Dat zie je niet altijd bij b2b leveranciers.’

 

3. WE ZIJN PIONIERS

Trabocca innoveert in de hele keten. In het productieproces bij de lokale boeren tot het handelsplatform en de serviceverlening online.

We hebben een zoekmodule ontwikkeld voor het actuele aanbod. Hiermee kunnen bezoekers het land van herkomst, procesmethode en de certificering kiezen om gemakkelijk de nieuwste koffies te ontdekken. Transparantie is het uitgangspunt: herkomst en specifieke smaken staan centraal.

Voor het kleurenpalet wijken we af van de standaard veelgebruikte rood-bruin-zwart combinatie (met vleugje groen). We baseren ons op de internationaal gebruikte ‘Coffee Taster’s Flavour Wheel’ standaard waarbij alle smaken zijn gecategoriseerd op kleur. Dit model is alleen bekend bij experts, maar dit is dan ook de belangrijkste doelgroep.

 

Learnings

We hebben in dit proces learnings die we graag delen:

  • Een concept dat sterk afwijkt van de standaard moet nóg perfecter zijn in de uitvoering dan een concept dat minder controversieel voelt. Bij een nieuwe identiteit of naam voel je altijd een beetje ‘pijn’ als je het voor de eerste keer ziet en dat is niet erg. De kunst is wel om niet té ver te vervreemden. In het proces is het dan ook belangrijk om betrokkenen op het juiste moment mee te nemen, niet in een te vroege schetsfase, maar ook niet te laat. We hebben interne feedback nog goed mee kunnen nemen zonder veel concessies.
  • De charme van de nieuwe identiteit is dus zichtbaar voor degenen die zich echt even verdiepen en voor bestaande klanten. Juist bij die laatste groep enorm veel goede reacties uit onverwachte hoek.
  • Bij Trabocca werken we samen met marketeer en videoeditor Robert-Jan die op locatie de mooiste videobeelden maakt. Gebruik van video is versterkend, maar maakt alle ‘bold statements’ ook geloofwaardiger.
  • We hebben nog veel meer ambities ook op vlak van retentie en e-commerce. Stap voor stap wordt de site uitgebreid en verbeterd. Pim Vincentie, account lead voor Trabocca: ‘We weten ondertussen dat je grote ambities moet opknippen in behapbare deelprojecten zodat je ook echt snel resultaten kan blijven boeken. Dit is ook goed voor de spirit in het team.’

More to come dus!

Bezoek de site: trabocca.com

 

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?