9
IN 4 STAPPEN NAAR EEN FRISSE IDENTITEIT
Nipo Software
  Naar portfolio overzicht

IN 4 STAPPEN NAAR EEN FRISSE IDENTITEIT

Een nieuwe identiteit voor Nipo Software

What’s up?

Nipo ontwikkelt slimme softwareoplossingen voor bureaus en afdelingen voor marktonderzoek. Acato hielp Nipo al met de user experience van haar verschillende tools, dus we wisten al met welke passie en inhoudelijke focus het Nipo team tot resultaten komt. Toen we eens kritisch naar de toenmalige site keken, zagen we niet alleen wat praktische don’ts (op vlak van uitlijning, leesbaarheid en conversie ) maar vooral kansen om Nipo beter te profileren.

Een desktop screenshot van de homepage van de vorige versie van de Nipo website

 

Als je onbevangen naar de home van de vorige site kijkt dan valt de grote foto op met het sympathieke stockfotomeisje. De metafoor met het blikje is mogelijk treffend, maar natuurlijk ook wat cliché… Het moet gezegd worden, de kleurstellingen zijn onderscheidend: zwart, wit met goud- en groenaccenten… maar in de gebruikte context komen ze niet tot hun recht. In het algemeen kun je je afvragen of er niet te veel gerefereerd wordt naar vervlogen tijden, wij houden niet zo van telefoonhoorns en floppy discs.

"Acato heeft ons geholpen ons frisser in de markt te zetten. Door gedurfde designs die onze branding herkenbaar eigen en tikkeltje eigenzinnig maken. Alles is onder handen genomen, van briefpapier tot website tot promotiemateriaal. Acato denkt strategisch mee en is pragmatisch waar nodig, maar altijd kritisch op het resultaat."
Sjoerd Gras - Product and marketing director bij Nipo Software
De unfair advantage voor Nipo zit ‘m in de drive, inhoudelijke kennis en liefde voor state of the art oplossingen.

Hoe komen we dan wel tot die passende nextgen identiteit?

Er is natuurlijk veel over het ‘hoe dan wel’ te vertellen, artikelen, websites vol. In deze case licht ik graag even uit welke 4 stappen tot het volgende resultaat hebben geleid.

1. Hoe wil Nipo Software zich positioneren in de veranderende markt?

Waardecreatiestrategieën, Treacy en Wiersema


Qua positionering heeft Nipo heel duidelijk het product leadership profiel (Treacy, Wiersema). Omdat de identiteit voor een product leader zoals Nipo zo sterk samenhangt met de producten, willen we goed snappen waarom de producten van Nipo de betere keuze zijn.

2. Voor welke klantbehoeften bieden we een oplossing?

Om de brug te slaan naar de klantbehoeften van Nipo werkt het fijn om het Value Proposition Canvas te gebruiken van Osterwalder. Even platgeslagen: je brengt de jobs, pains en gains in kaart van de klant en daartegenover zet je de services die je biedt, met bijhorende pain relievers en gain creators. We hebben eerst het net opgehaald in de organisatie en vervolgens met het management een kritische sessie gedaan om de conclusies scherp te krijgen.

 

Value Proposition Canvas, Osterwalder


Over het hoe en waarom van dit model kun je bijvoorbeeld in dit artikel meer lezen.

We zijn fan van Osterwalders modellen, die bovendien helder worden uitgelegd in leuk geïllustreerde publicaties.

3. Wat is onze ‘unfair advantage’?

Wat blijkt: de unfair advantage voor Nipo zit ‘m in de drive, inhoudelijke kennis en liefde voor state of the art oplossingen. Deze cultuur gecombineerd met enkele stevige productgerelateerde usp’s zoals schaalbaarheid en robuustheid is tamelijk ‘unfair’ en uniek te noemen. Unfair omdat deze onderscheidende eigenschappen niet zo makkelijk te kopiëren zijn door concurrenten. Deze ‘advantage’ bij jezelf definiëren en nog beter snappen, maakt dat je ook in je uitstraling betere keuzes kunt maken, wat weer helpt in het naleven van je strategie. Een goede implementatie van je branding is niet alleen voor klanten belangrijk, maar helpt ook je teams in het ‘goede standje’ te blijven zetten.

Dat is waar de klanten -zelf ook zeer inhoudelijk gericht- van Nipo van gecharmeerd zijn. Dit maakt de cultuur en dus willen we niet de internationale stockfoto-corporate zijn, maar de beetje geeky club met state of the art oplossingen. In een pakkende elevator pitch diepen we dit nog iets verder uit.

 

4. Scherpe input leidt tot pakkende output

Omdat we nu de uitgangspunten lekker scherp hebben, kunnen we aan de slag met de identiteit. Het resultaat is een pakkende herkenbare onderscheidende en beetje eigenwijze stijl die structuur met emotie combineert. See for yourself, de gedachten bij de beelden:

  • We combineren de linkerhersenhelft die staat voor kennis, analytisch vermogen, structuur en patronen zien met de rechterhersenhelft die staat voor de eigenwijze Nipo cultuur, persoonlijke drive en bevlogenheid.
  • We laten dit op allerlei plekken steeds tegelijkertijd terugkomen, we gebruiken een strak grid, maar knallen tegelijkertijd expressief uit het grid om een statement te maken.
  • We zijn concreet, we gebruiken de termen en tonen de middelen die gebruikt worden in de markt. We kwantificeren om te benadrukken dat Nipo data driven is, maar gebruiken expressieve brushes en een expressieve handwritten typografie.
  • Animatie en expressieve grafische elementen vallen op in de markt waar corporate stockfotografie het beeld bepaalt.
  • ‘Find a balance between familiar and controversial and people will start to take notice’. We willen dus niet alleen maar knallen, maar ook aansluiten op de markt. Om niet al te zeer te vervreemden van de markt gebruiken we een paginaopzet die verder vooral gebruikt maakt van de leidende conventies.

Nipo profileert zich weer lekker fris en onderscheidend. Bekijk hier het resultaat.

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?