Een nieuwe identiteit voor Nipo Software
Een nieuwe identiteit voor Nipo Software
Nipo ontwikkelt slimme softwareoplossingen voor bureaus en afdelingen voor marktonderzoek. Acato hielp Nipo al met de user experience van haar verschillende tools, dus we wisten al met welke passie en inhoudelijke focus het Nipo team tot resultaten komt. Toen we eens kritisch naar de toenmalige site keken, zagen we niet alleen wat praktische don’ts (op vlak van uitlijning, leesbaarheid en conversie ) maar vooral kansen om Nipo beter te profileren.
Een desktop screenshot van de homepage van de vorige versie van de Nipo website
Als je onbevangen naar de home van de vorige site kijkt dan valt de grote foto op met het sympathieke stockfotomeisje. De metafoor met het blikje is mogelijk treffend, maar natuurlijk ook wat cliché… Het moet gezegd worden, de kleurstellingen zijn onderscheidend: zwart, wit met goud- en groenaccenten… maar in de gebruikte context komen ze niet tot hun recht. In het algemeen kun je je afvragen of er niet te veel gerefereerd wordt naar vervlogen tijden, wij houden niet zo van telefoonhoorns en floppy discs.
"Acato heeft ons geholpen ons frisser in de markt te zetten. Door gedurfde designs die onze branding herkenbaar eigen en tikkeltje eigenzinnig maken. Alles is onder handen genomen, van briefpapier tot website tot promotiemateriaal. Acato denkt strategisch mee en is pragmatisch waar nodig, maar altijd kritisch op het resultaat."Sjoerd Gras - Product and marketing director bij Nipo Software
De unfair advantage voor Nipo zit ‘m in de drive, inhoudelijke kennis en liefde voor state of the art oplossingen.
Er is natuurlijk veel over het ‘hoe dan wel’ te vertellen, artikelen, websites vol. In deze case licht ik graag even uit welke 4 stappen tot het volgende resultaat hebben geleid.
Waardecreatiestrategieën, Treacy en Wiersema
Qua positionering heeft Nipo heel duidelijk het product leadership profiel (Treacy, Wiersema). Omdat de identiteit voor een product leader zoals Nipo zo sterk samenhangt met de producten, willen we goed snappen waarom de producten van Nipo de betere keuze zijn.
Om de brug te slaan naar de klantbehoeften van Nipo werkt het fijn om het Value Proposition Canvas te gebruiken van Osterwalder. Even platgeslagen: je brengt de jobs, pains en gains in kaart van de klant en daartegenover zet je de services die je biedt, met bijhorende pain relievers en gain creators. We hebben eerst het net opgehaald in de organisatie en vervolgens met het management een kritische sessie gedaan om de conclusies scherp te krijgen.
Value Proposition Canvas, Osterwalder
Over het hoe en waarom van dit model kun je bijvoorbeeld in dit artikel meer lezen.
We zijn fan van Osterwalders modellen, die bovendien helder worden uitgelegd in leuk geïllustreerde publicaties.
Wat blijkt: de unfair advantage voor Nipo zit ‘m in de drive, inhoudelijke kennis en liefde voor state of the art oplossingen. Deze cultuur gecombineerd met enkele stevige productgerelateerde usp’s zoals schaalbaarheid en robuustheid is tamelijk ‘unfair’ en uniek te noemen. Unfair omdat deze onderscheidende eigenschappen niet zo makkelijk te kopiëren zijn door concurrenten. Deze ‘advantage’ bij jezelf definiëren en nog beter snappen, maakt dat je ook in je uitstraling betere keuzes kunt maken, wat weer helpt in het naleven van je strategie. Een goede implementatie van je branding is niet alleen voor klanten belangrijk, maar helpt ook je teams in het ‘goede standje’ te blijven zetten.
Dat is waar de klanten -zelf ook zeer inhoudelijk gericht- van Nipo van gecharmeerd zijn. Dit maakt de cultuur en dus willen we niet de internationale stockfoto-corporate zijn, maar de beetje geeky club met state of the art oplossingen. In een pakkende elevator pitch diepen we dit nog iets verder uit.
Omdat we nu de uitgangspunten lekker scherp hebben, kunnen we aan de slag met de identiteit. Het resultaat is een pakkende herkenbare onderscheidende en beetje eigenwijze stijl die structuur met emotie combineert. See for yourself, de gedachten bij de beelden:
Nipo profileert zich weer lekker fris en onderscheidend. Bekijk hier het resultaat.