9
De website als conversiemachine
L1NDA
  Naar portfolio overzicht

De website als conversiemachine

Grondige aanpak in user tests, wireframes en snelle website werpen zijn vruchten af.

De user flow en wireframes laten testen door een klantenpanel was het belangrijkste voor het succes.
Manon Heitkamp

L1NDA – het magazine?

Nee. Niet van het magazine. Maar wel het bedrijf achter het toonaangevende online platform voor het plannen van horecapersoneel. De propositie bepaling en een volledig doorgeteste website waren doorslaggevend voor het succes.

De Amsterdamse start-up is opgericht zoals de meeste start-ups: uit frustratie voor het ontbreken van een oplossing voor dagelijks terugkerende problemen. L1NDA verzorgt voor horeca ondernemers het vinden, plannen, aansturen en uitbetalen van personeel. Dit allemaal vanuit een zeer intuïtief en mobile friendly applicatie. Echter is iets moois maken tegenwoordig met alle beschikbare tools relatief makkelijk geworden. Zorgen dat mensen je vinden en de tool (blijven) gebruiken is de grootste uitdaging. Hierin heeft acato in samenwerking met Buyerminds een nieuwe branding en WordPress website opgezet, met maar 1 doel: conversie!

DOORSLAGGEVENDE AANPAK

Een doordacht én getest design. Het klinkt zo voor de hand liggend: wireframe – design – user testen – bouwen. Echter in de praktijk wordt de eerste en derde stap nog zo vaak overgeslagen. Redenen daar gelaten. Hoe een bezoeker soepel en snel bij het doel van de site komt, zit in zo veel meer dan een mooi ontwerp. Een design kan nog zo mooi en fris eruit zien, maar als de user flow of de structuur van de pagina niet klopt, lopen bezoekers alsnog vast. De user flow en wireframes laten testen door een klanten panel was de key tot succes.

USER TESTS LASTIG?

Totaal niet. Mensen vinden het vaak leuk om hun mening te mogen geven. Al helemaal als daar een kleine vergoeding (tegoedbon) tegenover staat. Voor het vinden van 8 deelnemers hebben we verschillende restaurants en cafés benaderd. Binnen 1,5 uur waren we rond. De inzichten van de tests zijn verwerkt in de wireframes en in het design. Zo konden we voordat er gebouwd werd nog bijsturen.

Het was van toegevoegde waarde om eerst de basis en propositie van het bedrijf goed neer te zetten en pas daarna te bouwen.
Manon Heitkamp - marketing manager L1NDA
Je wilt de vloerverwarming bepalen vóórdat je de vloer hebt gelegd.

POSITIONERING LEIDEND VOOR ELKE KEUZE

Tijdens design en development projecten is er altijd discussie over bepaalde keuzes. De header net anders omschreven of de opbouw van een formulier. Een positionering geeft hierin richting. L1NDA heeft een duidelijke positionering: het aansturen, plannen en uitbetalen van personeel weer simpel en leuk maken. Hierin is hun koers: uitbreiden naar meerdere branches. Deze positionering en koers was een perfecte leidraad voor het design. Doormiddel van het ontwerpen van verschillende ‘bouwstenen’ konden we het verhaal vertellen dat past bij de positionering. Ook werd hiermee veel vrijheid en flexibiliteit in pagina opbouw voor L1ND geboden. Met name het blog hebben we een frisse, cleane look gegeven ten opzichte van wat het eerst was.

Onderscheidend ?

Ja zeker. Naast opvallende kleurprofielen en typografie is er gekozen voor subtiele animaties. In headers, iconen en de body tekst – animaties ondersteunen de conversie. En het ziet ook een stuk strakker en soepeler uit.

 

ONZE TIPS EN ZELF AAN DE SLAG

  • Werk altijd de customer journey en wireframes van een website uit. Dit helpt bij het maken van keuzes en het voorkomen van fouten tijdens de bouw. Begin bijvoorbeeld bij het printen en ophangen van elk contactmoment met de klant. Van Google advertentie, landingspagina tot de bedanktpagina. Welke stap is nog onderbelicht? Waar ontbreekt er informatie?
  • Reserveer 1/3 van het design budget voor wireframes. Vroeg of laat komt het anders altijd boven dat er bepaalde informatie op de pagina ontbreekt. Een wireframe aanpassen is altijd sneller en goedkoper dan het design of code.
  • Test de wireframes bij 6-8 klanten of mensen uit je doelgroep. Dit kan door een klikbaar prototype te maken, bijvoorbeeld in InVision. Het vooraf opstellen van een gedegen interview met vragen is essentieel.
  • Het overgrote deel van de websitebezoekers koopt bij zijn eerste bezoek niet. Biedt daarom alternatieve manieren om waarde toe te voegen; in ruil voor een emailadres bijvoorbeeld. Met L1NDA zetten we hiervoor een gehele bibliotheek aan whitepapers en webinars op. Andere tips voor conversie optimalisatie in ons artikel (tip: download de checklist)

BEKIJK DE WEBSITE L1NDA.NL

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?