9
ALLES OVER DE VERZORGING VAN JE DIER OP 1 PLEK
Dierenarts.nl
  Naar portfolio overzicht

ALLES OVER DE VERZORGING VAN JE DIER OP 1 PLEK

Stevige nieuwe identiteit en vrolijke site voor dierenarts.nl

Mensen vertrouwen experts en autoriteiten sneller. We geven de dierenartsen daarom een podium om hun kennis te delen.
Mark Reijling

De KNMvD (Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde) is de beroepsorganisatie van dierenartsen in Nederland. De organisatie is al sinds 1862 actief en helpt dierenartsen om zich binnen hun werkveld zo goed mogelijk te ontplooien. Steeds meer richten zij zich ook op de consument/diereneigenaar, o.a. door middel van kwaliteitssystemen en de website Dierenarts.nl.

De centrale plek worden waar dierenarts en diereneigenaar samenkomen, dat was het doel van Dierenarts.nl. Een verzameling van informatie, nieuws en standpunten rondom dierenwelzijn, gecreëerd door de KNMvD en de dierenartsen zelf. Daarnaast moest Dierenarts.nl het startpunt worden voor het vinden van de beste dierenarts in de buurt. 

Uit onderzoek van GFK blijkt dat 72% van de consumenten die een dienstverlener zoekt zich laat beïnvloeden door klantbeoordelingen.

MOOI VAN BUITEN ÉN VAN BINNEN

Een iconisch logo

Bij een autoriteit met ambities hoort een iconisch logo. Een icoon dat tijdloos is, autoriteit en kennis van zaken uitstraalt. Maar dan wel gecombineerd met optimisme en toekomstgerichtheid. We lieten ons inspireren door de Absyrtus, de Griekse dierenarts die in het leger diende onder Constantijn de Grote rond het jaar 300-350 en zelf behandelde, maar ook bijdroeg aan kennisontwikkeling door te schrijven over verschillende verschijnselen. Die combinatie van kennis opdoen en praktijkgericht delen sluit mooi aan op de doelstellingen van de KNMvD.

Een verfrissende huisstijl

Naast een logo ontwikkelden we een volledig nieuwe huisstijl. Een huistijl die beter laat zien dat het KNMvD een online minded organisatie is die midden in de maatschappij staat. Het lijnenspel oogt fris, open en modern, zeker op de plekken waar animatie kan worden ingezet. Daarnaast wilden we wegblijven van alles wat bestuurlijk en ambtelijk voelt.

Gijs, online strateeg bij acato vertelt: “Wat je nog wel eens ziet met beroeps- of brancheverenigingen is dat ze een te veilige, bescheiden aanpak kiezen. Leden verschillen vaak nog al en er zijn veel meningen. Het ergste dat je dan kan doen is nalaten keuzes te maken en maar iedereen tevreden houden. Je loopt dan vrij snel reactief achter de feiten aan.”

We wilden juist lef en vrolijkheid laten zien. Daarom zijn er pakkende kleuren gebruikt en hebben we het dier centraal gezet op een warme, persoonlijke manier. Ook typografisch zijn keuzes gemaakt om het pittige, maar persoonlijke karakter van Dierenarts.nl te ondersteunen. Een script font in combinatie met een stevige ronde sans serif, geen standaardlettertypes dus. Verder hebben we een element van verrassing toegevoegd, door elke keer als iemand de website opent een ander beeld te tonen.

Content die aansluit op de doelgroep

Om de verschillende doelgroepen te kunnen bedienen is de website opgedeeld in 3 delen, namelijk: gezelschapsdieren, veehouder en paardenhouder. Elk onderdeel is op dezelfde manier opgebouwd, maar bevat content die is aangepast op de interesse van de doelgroep. Zo krijgen de bezoekers van de website alleen voor hem/haar interessante informatie, artikelen en nieuwsberichten te lezen.

Alles voor het vinden van de beste dierenarts in de buurt

Op Dierenarts.nl kan de diereneigenaar door middel van een zoekfunctie gemakkelijk zoeken naar een dierenarts bij hem/haar in de buurt. In de zoekresultaten ziet men niet alleen welke dierenartsen er in de buurt zijn, ook de specialisaties, de keurmerken en de contactgegevens van de dierenarts zijn direct zichtbaar.

Daarnaast heeft de consument de mogelijkheid om een review achter te laten. Zo wordt het voor andere diereneigenaren nog gemakkelijker om de keuze voor de beste dierenarts te maken.

Meer aandacht voor de vindbaarheid

De zoektocht naar de beste dierenarts start vaak bij Google. Daarom is er bij de vernieuwde website van Dierenarts.nl goed rekening gehouden met de vindbaarheid. Zo wordt ook hierin bijgedragen aan de wens om het centrale punt te zijn voor dierenartsen en diereneigenaren.

GEMAKKELIJK TE ONDERHOUDEN

Door het WordPress CMS en handige custom fields kunnen de KNMvD en de dierenartsen de pagina’s helemaal naar wens indelen. Zo creëren zij gemakkelijk mooi vormgegeven, rijke contentpagina’s die echt waarde toevoegen voor de websitebezoeker.  De koppeling met het CRM van de KNMvD maakt het mogelijk om vanuit 1 systeem de data te beheren en te onderhouden.

EEN WEBSITE VOL LEVEN

Cijfers waar we blij van worden

Al snel na de lancering van de nieuwe website zette zich een groei in waar we heel blij van worden. Binnen 2 maanden ontving Dierenarts.nl al bijna 5x zoveel bezoekers dan op de oude website. Binnen dezelfde tijd ontving Dierenarts.nl meer dan 7x zoveel bezoekers vanuit organisch verkeer. Meer dan 400 consumenten vonden inmiddels hun dierenarts via Dierenarts.nl. De conversieratio is hoog en laat zien dat de consument zijn/haar weg goed kan vinden op de vernieuwde website. De komende tijd blijven we optimaliseren om het maximale resultaat uit de website te halen.

Enthousiaste dierenartsen

Ook de dierenartsen zijn erg enthousiast en langzaam druppelen er steeds meer dierenartsen binnen die hun bijdrage willen leveren in de vorm van artikelen. Een aantal wil zelfs gaan vloggen!

Dierenarts.nl is een website vol leven en daarmee is het belangrijkste doel behaald: het is de centrale plek waar dierenartsen en diereneigenaren elkaar ontmoeten. Benieuwd naar het resultaat? Bekijk de website.

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?