9
Slimme WooCommerce integratie
Bocca
  Naar portfolio overzicht

Slimme WooCommerce integratie

Het wiel niet opnieuw uitvinden

BLUE OCEAN STRATEGY ALS BASIS

Wat het meeste doorslag gaf was de Blue Ocean Strategy sessie tijdens de kick-off. In deze sessie worden onderscheidende factoren van een merk bepaald. Factoren zoals markt positionering, branding en prijsstelling. Daarna worden deze factoren afgestemd op het eigen merk en vergeleken met 2 andere merken. Deze input zorgt voor een betere en volledige briefing aan het design team. Vanuit de sessie wordt namelijk de potentiële ruimte binnen de markt maar ook de ‘over-begroeiïng’ blootgelegd. Ter illustratie; een onderscheidend factor kan de  prijs of persoonlijke benadering zijn. Zo gaat Tony Chocolonely de concurrentie niet aan op prijs, maar juist op duurzaamheid en likeability. Hierin zit een Milka op een ander spoor. Tijdens de gezamenlijke sessie werden de onderscheidende factoren van Bocca nogmaals scherp neergezet. Dit creëerde draagvlak voor bepaalde keuzes en bood goede input voor de design fase.

SPECIALTY COFFEE VIA EEN WEBSHOP

Bocca is een van de eerste speciality coffee roasters in Nederland die het gehele proces van boon-tot-cup faciliteert. Een enorme branderij verzorgt de duizenden kilo’s koffiebonen voor zakelijk gebruik en consumenten. De dynamiek om aan consumenten en zakelijke klanten te leveren heeft ons laten kiezen voor een combinatie van 3 factoren:

  • WordPress voor het beheren van de (landing)pagina’s.
  • WooCommerce voor het afhandelen van zakelijke en particuliere bestellingen
  • Op enkele belangrijke touchpoints Wow-factoren; designelementen met extra liefde.

Dat gaf de volgende homepage.

 

"De professionele begeleiding en het advies van begin tot eind maakten dit een leerzaam project met een mooi resultaat.”
Anne, Online Marketeer Bocca
De onderscheidende plekken op de site bepalen is essentieel om budget slim in te zetten.

Onderscheidende kenmerken op elk onderdeel van de site is vrijwel onhaalbaar. Vooral als er een limit op het beschikbare budget zit. Daarom is er besloten om voor de meeste basisonderdelen uit te gaan van bestaande techniek. Hierdoor kon er meer aandacht en liefde gestoken worden op de plekken waar de bezoeker zijn keuze maakt; zoals de homepage en productpagina. Een unieke FAQ-module of custom made check-out ontwerpen is veelal niet nodig. De conventies zijn hierin voor 90% van de gevallen al voldoende. Voor deze elementen hebben we WordPress en WooCommerce ingezet. Zo diende WooCommerce voor het volledig afhandelen van bestellingen, abonnementen en aanmelden op trainingen. Ook is middels een premium plugin een complex schema voor verzendkosten ingebouwd.

 

ONZE TIPS EN ZELF AAN DE SLAG

  • Bedenk vooraf goed welke onderscheidende factoren jouw merk biedt. Bijvoorbeeld door middel van een Blue Ocean sessie.
  • Bepaal op welke plekken de extra aandacht in design / functionaliteit nodig is. Stem dit goed af met het internetbureau.
  • Tijdens de bouw ontstaan er altijd ideeën voor extra functionaliteit. Veelal is een deel van bijvoorbeeld een webshop functionaliteit al eens gebouwd. Premium plugins kunnen hierin uitkomst bieden en development budget drukken.
  • Andere tips voor conversie optimalisatie in ons artikel (tip: download de checklist)

Bekijk de site hier

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?