9
Van data naar actionable insights
Atlas Copco
  Naar portfolio overzicht

Van data naar actionable insights

Een duidelijke portal in een fris jasje voor Atlas Copco

The steps in the approach were just right. Acato delivered the right things on the right time
Jon Hierro, project manager

Atlas Copco is een wereldwijde marktleider in sustainable productie oplossingen, zoals compressoren. Wereldwijd hebben ze meer dan 100.000 via IoT (Internet of Things) connected machines staan. Atlas Copco is actief in vrijwel alle industrieën. De data van real time inzichten in de status van de machines, die via IoT verzameld wordt, komt samen in een big-data systeem.

Heel veel informatie dus. In één oogopslag betekenis geven aan deze data was onze uitdaging.

We waren verrast hoe snel Acato onze complexe business begreep en met ideeën kwam waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Door goed uitgevoerde klant- en stakeholder interviews wisten ze de juiste user experience te creëren. De samenwerking met Acato is heel positief, verfrissend en professioneel.
Bob Rigouts, product owner
Een portal met actionable insights, opgebouwd vanuit een online library
Acato weet zich goed te verplaatsen in de gebruiker en valideert snel resultaten, dat aangevuld met de specialistische technische kennis is een gouden combinatie

WAAROM EEN IoT PORTAL?

“Waarom dan een portal?” kun je je afvragen. Nou, het is knap lastig (en kostbaar) voor bijvoorbeeld een producent in de FMCG als de productie stil ligt door een storing in een compressor. Als dit bij een ziekenhuis gebeurt, kan dit nog grotere consequenties hebben. De uitdaging is dus om uit de enorme hoeveelheid data die wordt gemeten aan te geven waar het probleem zit. Of liever nog; een aankomend probleem ontdekken en voorkomen! Via de portal kunnen bedrijven en Atlas Copco service centers de status inzien. Ook kunnen ze aan de hand van de data de efficiency van het machinepark verbeteren. Door de machines goed af te stellen valt enorm veel energie te besparen.

De uitdaging voor de portal was groot. Er bestonden 6 verschillende tools om de machines te monitoren, zo’n 8 verschillende gebruikersgroepen en 2 verschillende merken. Dit moest samenkomen in één portal.

 

INZICHT EN VALIDATIE

We vinden het belangrijk de business doelstellingen samen te brengen met gebruikersbehoeften  om tot de beste oplossingen te komen. De stakeholders vanuit het bedrijf wilden dat meer klanten, vaker van de portal gebruik zouden maken en dat de portal makkelijk te gebruiken zou zijn met verschillende devices. En dan de gebruikersbehoeften. Met zoveel soorten gebruikers, hoe kom je dan tot de juiste inzichten? Wij werken graag met gevalideerde customer insights. We hebben de kennis, ervaringen en behoeften van de gebruikersgroepen verzameld aan de hand van interviews.

Om te toetsen of de verzamelde inzichten voor de ‘klanten’ gebruikersgroepen aansloten bij het beeld van de klantexperts, hebben we deze bij 100 customer service managers gevalideerd. Zij kennen de klant als geen ander en weten welke vragen er spelen.

Om een beeld te krijgen bij de huidige situatie rondom de manier van gebruik van de verschillende tools om in de informatiebehoefte te voorzien, hebben we customer journey sessie gedaan met customer service managers en stakeholders. Dit maakte duidelijk dat de portal nu meer inside out was opgezet. Vanuit klantperspectief bleek het nog niet zo makkelijk om er bijvoorbeeld achter te komen hoe het ervoor stond met het machinepark. Het was een eye opener voor de deelnemers dat de informatie niet zo duidelijk was weergegeven.

 

UX PRINCIPLES

Om een goed concept neer te kunnen zetten werken we graag vanuit UX (user experience) principles. Deze geven richting aan de gewenste user experience van de gebruiker met de tool. In dit geval hanteerden we de volgende principes;

  • Provide insights not data
  • Excellence in exceptions
  • We work in a mobile context
  • We are at the forefront
  • Pleasurable human touch

Ze helpen je om de juiste keuzes te maken tussen alle goede, minder goede en fantastische ideeën. Aan de hand van deze principes, gecombineerd met de gewenste uitstraling van het bedrijf, hebben we een aantal concepten uitgewerkt qua stijl van de portal. Het winnende concept hebben we natuurlijk weer gevalideerd bij gebruikers. Fris, intuïtief en professioneel waren termen hierbij die genoemd werden. Dat was nou precies de bedoeling!

 

EEN ONLINE LIBRARY MET HERBRUIKBARE COMPONENTEN

Yes, en dan de realisatie! Dit deden we in samenwerking met ICT Group N.V., specialist in complexe IT oplossingen. Zij ontwikkelden de back end en API’s voor dit project. Daarom hebben we ervoor gekozen een online library met herbruikbare componenten te maken. Dit is een online omgeving waarin we de designs van de pagina’s hebben gezet en de styling en frontend code van de componenten waaruit de pagina is opgebouwd. Dit is makkelijk te (her)gebruiken voor het development team. De online library bevat het volgende;

  • Alle componenten en opbouw naar schermen
  • Hoge kwaliteit design
  • Motion incl. video’s
  • Voorbeelden, rationale & how to use
  • Frontend code om het te bouwen

We hebben dit in SCRUM sprints gerealiseerd. Bij de omvangrijke scope die een project als dit heeft is het altijd een uitdaging om de balans te vinden tussen afstemming en voortgang: enerzijds wil je dat alles klopt, anderzijds wil je ook meters kunnen maken. We hebben om die reden gekozen voor een iteratief proces waarbij interactieontwerpers, developers en de productowner en stakeholders steeds in nauwe afstemming per sprint een select aantal componenten detailleerden en realiseerden in de online library. De nauwe samenwerking tussen design, development en stakeholders zorgde ervoor dat de dingen die ontwikkeld werden ook echt wenselijk en realiseerbaar waren.

Het voordeel van de ontwikkelde online library is dat je snel en efficiënt kunt doorontwikkelen. Met de componenten kun je makkelijk pagina’s toevoegen of wijzigen, zonder tussenkomst van een designer. Ook hebben we de componenten in de library opgemaakt voor de twee merken waarvoor de portal geschikt moest zijn. Zo vind je niet steeds opnieuw het wiel uit.

EN WAT HEEFT HET OPGELEVERD?

De eerste MVP (Minimal Viable Product) van de portal is in februari 2019 live gegaan voor een selecte groep klanten. We houden interviews met deze klanten om te toetsen of alles inderdaad handig werkt en wat eventueel nog gemist wordt. Op basis daarvan worden optimalisaties en doorontwikkeling van functionaliteiten gedaan. Dit jaar staat een brede uitrol gepland, waarna we de daadwerkelijke resultaten gaan meten. We’ll keep you posted!

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?