Digitale strategie

In de strategische fase ontdekken we samen hoe we hét verschil kunnen maken voor jouw doelstellingen en doelgroepen. De focus kan bijvoorbeeld liggen op een onderscheidende positionering, conversieverhoging of online dienstverlening.

Digitale kansen in kaart

Een goed begin is het halve werk. Door met weinig effort kansen te scannen en toetsen in een vroeg stadium, kan je snel stappen maken. We beginnen graag met in kaart brengen voor wie we welk probleem willen oplossen. Samen met jullie kennishouders en stakeholders én een online strateeg en user experience designer vanuit Acato scannen we in enkele dagen de digitale kansen en verbeterpunten. Onze frisse, ervaren blik van buitenaf én inspirerende voorbeelden versnellen dit proces.

 

De kracht van duidelijke keuzes

Het is belangrijk keuzes te maken in welke onderdelen van de klantreis je extra liefde wil stoppen en waar gebruik gemaakt kan worden van bewezen standaarden. We helpen je die keuzes te maken, zodat je nieuwe website, portal of webapplicatie zo snel mogelijk live kan én met de beste resultaten.

Onze strategische tools;

Online roadmap | een stappenplan met duidelijke keuzes

Opportunity scan | kansen n.a.v. jullie doelstellingen én die van de gebruiker

Design sprint | van idee tot validatie in één week

Costumer journey map | concrete verbeterpunten

 

Elke klant én elke doelgroep is anders. We stellen tijdens een vrijblijvend adviesgesprek direct een passende aanpak samen. Een unieke formule van strategisch meedenken en pragmatisch doen.

De online roadmap

We helpen je in kaart te brengen waar je naartoe wil met je online omgeving en wat de stappen zijn om daar te komen op een onderscheidende manier. We werken hierbij graag met het ‘5 bold steps’ model van David Sibbet.

Mogelijk hebben jullie de kennis en ideeën rondom de visie al aanwezig binnen het bedrijf, inclusief de dingen die dit ondersteunen en de uitdagingen. Onze online strategen helpen alles in kaart te brengen, de juiste verbanden te leggen en aan te vullen waar nodig.

Als input gebruiken we;

  • Merkwaarden en strategie
  • Doelstellingen
  • Kennis m.b.t. de doelgroep
  • Best practices

 

Wanneer?  Als er nog geen duidelijke route is voor het behalen van de lange termijn doelstellingen.

We waren verrast hoe snel Acato onze complexe business begreep en met ideeën kwam waar we zelf nog niet aan gedacht hadden. Door goed uitgevoerde klant en stakeholder interviews wisten ze de juiste user experience te creëren.

Bob Rigouts, Product owner bij Atlas Copco

De opportunity scan

Met een combinatie van jullie business experts en onze online experts brengen we focus aan. Als het nodig is betrekken we ook de (potentiële) eindgebruiker(s).

Samen brengen we de beste kansen voor je online omgeving in kaart:

  • de behoeftes en uitdagingen van de gebruikersgroepen
  • de concurrentie en de ontwikkelingen in de markt
  • een scan van passende ideeën en kansen
  • prioriteitstelling met scope voor Minimal Viable Product (MVP)

We kijken naar wat het meest oplevert, tegen een naar verwachting lage investering. Zo krijg je inzicht in jouw beste opportunities.

 

Wanneer? Als je focus zoek is ?

De design sprint

Als het probleem nog niet scherp is, laat staan de oplossing daarvoor, helpen we je binnen 4 of 5 dagen naar een gevalideerde oplossing. Daarmee is het een geweldige manier om alle stakeholders aan boord te krijgen.

Een design sprint kan worden ingezet om een nieuwe online omgeving te maken of een bestaande website, portal of webapp te optimaliseren.

Wat we doen:

  • We verkennen de uitdagingen en focus aan de hand van gebruikersbehoeften en bedrijfsdoelstellingen
  • De ideeën voor oplossingen vanuit de organisatie vullen we aan en komen met innovatieve mogelijkheden
  • We stellen prioriteiten en schetsen oplossingsrichtingen
  • We maken een werkend prototype of een mockup
  • We toetsen risicovolle aannames bij vertegenwoordigers van gebruikers (dmv de Validated learning aanpak)
  • We geven je de tools om de next steps te zetten richting je oplossing

 

Wanneer? Als een nieuw idee of probleem te vaag, onzeker, groot of gecompliceerd is.

Each design is a proposed business solution — a hypothesis. Your goal is to validate the proposed solution as efficiently as possible by using customer feedback.

- Jeff Gothelf, Lean UX: Applying Lean Principles to Improve User Experience

De Customer journey map

De reis van een klant naar een oplossing moet soepel verlopen. Anders haken ze af. We zoeken kansen om gebruikersgemak te verbeteren én conversie te verhogen per touchpoint.

Met een team van jullie kennishouders en stakeholders en onze online strateeg of user experience expert doorleven we de stappen die een gebruiker doorloopt. We kijken door de ogen van de gebruiker hoe we deze kunnen verbeteren. Maar niet elke stap in je online journeys hoef je van goud te maken. We bepalen de ‘moments of truth’ waar we extra liefde in willen stoppen. Dit legt de basis om een online omgeving te creëren die zowel effectief als verrassend en verleidelijk is.

 

Wanneer? Als je op zoek bent naar een betere klantbeleving en/of het verhogen van de conversie. Maar ook als je de interne organisatie klantgerichter wilt krijgen.

Welke beleving zetten we neer?

Na de strategische fase gaan onze interactie ontwerpers en visual designers aan de slag met de concepten voor de beste User Experience en branding.

We vertellen graag meer over wat we doen in de User Experience fase  en over de dingen die we maken in de Realisatie fase.

We hebben online strategen, designers en developers in dienst met jarenlange ervaring in verschillende branches. We zetten dingen in beweging, luisteren, signaleren kansen en delen onze kennis. Samen met jou, gericht op jouw gebruikers.

Sparren met ons over jouw digitale strategie?