Riksja Travel

De reis die je dichter bij je bestemming brengt 

Probleem Geen uniforme merkidentiteit en lange doorlooptijden voor de vele sites van Riksja
Oplossing Een duidelijke merkidentiteit. Snelheid mogelijk gemaakt door een ‘shared repository’ en een gedeelde frontend styleguide waar de verschillende sites gebruik van maken.
Resultaat Riksja heeft een uniforme merkbeleving gekregen. De go to market tijden van nieuwe functionaliteiten is sterk verlaagd en direct bruikbaar voor de verschillende sites.
Doelgroep Travel, reizigers

Riksja Travel is een van de grotere spelers in de reisbranche voor verre bestemmingen. Acato is online partner en adviseert, ontwerpt en realiseert samen met Riksja steeds betere websites en tools.

Met een lange termijn samenwerking leer je elkaar beter kennen en kun je nog beter inschatten waar de grootste kansen liggen op online vlak. We lichten er graag een paar zaken uit die we hebben opgepakt en onze focus hebben.

Robuuste touchpoints

In een complex landschap als dat van Riksja, met veel sites voor verschillende brands en bestemmingen, is het essentieel om scherp aan de wind te varen en steeds een goede balans te zoeken. Je wilt dat verschillende sites kunnen mee profiteren van elkaars ontwikkelingen en je wilt snelheid kunnen maken door efficiënt onderdelen van applicaties te hergebruiken. Tegelijk wil je de wendbaarheid behouden en niet eindigen met een log systeem vol afhankelijkheden. Hiervoor werken we naar een systeem waarin elke site een stuk autonomie behoudt – maar wel kan putten uit een ‘shared repository’ met vaak terugkerende functionaliteit.

Door de gekozen architectuur blijft er voor elke site vrijheid en zijn er geen directe onderlinge afhankelijkheden. Ook op frontend vlak streven we naar een gedeelde frontend styleguide waarbinnen bepaalde componenten op één plek goed uitontwikkeld worden, met daar bovenop de vrijheid om in design en UX elke site een onderscheidend eigen karakter te geven.

Validated learning

Binnen Riksja Travel borrelt het van de goede ideeën. We hebben ondertussen veel ervaring in het samen initiëren van nieuwe reisconcepten en grote uitbreidingen en optimalisaties. Niet elk idee is natuurlijk even goed, dat kan ook niet. Samen hebben we geconstateerd dat we slimmer willen omgaan met het toetsen van nieuwe ideeën voordat we gaan bouwen op basis van aannames. Met minimale middelen snel weten wat werkt is het devies. Daarom zetten we technieken in vanuit de lean startup gedachte en hebben we een cultuur gecreëerd waarin het wordt aangemoedigd en gemakkelijk wordt gemaakt om testen uit te voeren en deze bij succes door te voeren.

Merkbeleving

We zijn nergens zonder conversie, maar er is meer nodig om duurzaam succesvol te zijn. Riksja begrijpt dat en blijft heel bewust eigen aan haar identiteit en doelstellingen. Ze stelt zich kritisch de vraag: ‘Waarom doen we wat we doen?’ Riksja brengt je dichter bij je bestemming en gelooft dat je je persoonlijk ontwikkelt als je reist. Op elke pagina is elke keuze in functionaliteit en uitstraling erop gericht dit gevoel uit te stralen.

We willen geen uitstraling zoals het standaard cosmeticamerk waar alles opgepoetst is: de onverwachte imperfecties tijdens het reizen, de stoffige weg, de afgebladderde muur, de gekke ervaringen en echte mensen: juist dat definieert je unieke reiservaring. Door de merkbeleving te koesteren en stap voor stap te versterken werk je aan een duurzame fanbase die de oprechtheid van het merk voelt en waarbinnen ambassadeursopstaan. En die ambassadeurs zijn je meest waardevolle fans.