Nipo Software

In 4 stappen naar een frisse identiteit 

Online identeit Nipo case
Probleem Lage conversie, verouderde website die de onderscheidende kracht van de software niet liet zien
Oplossing Website die de juiste doelgroepen aanspreekt
Resultaat Sterke merkbeleving waarmee het karakter van hun softwareproduct(en) goed naar voren komt
Doelgroep Marketeers op zoek naar survey software

Nipo ontwikkelt slimme softwareoplossingen voor bureaus en afdelingen voor marktonderzoek. Acato hielp Nipo al met de user experience van haar verschillende tools. Toen we eens kritisch naar de toenmalige site keken, zagen we niet alleen wat praktische don’ts (op vlak van uitlijning, leesbaarheid en conversie ) maar vooral kansen om Nipo beter te profileren.

webdesign Nipo

Als je onbevangen naar de home van de vorige site kijkt dan valt de grote foto op met het sympathieke stockfotomeisje. De metafoor met het blikje is mogelijk treffend, maar natuurlijk ook wat cliché… Het moet gezegd worden, de kleurstellingen zijn onderscheidend: zwart, wit met goud- en groenaccenten… maar in de gebruikte context komen ze niet tot hun recht. In het algemeen kun je je afvragen of er niet te veel gerefereerd wordt naar vervlogen tijden, wij houden niet zo van telefoonhoorns en floppy discs.

Hoe komen we dan wel tot die passende next-gen identiteit?

Er is natuurlijk veel over het ‘hoe dan wel’ te vertellen, artikelen, websites vol. In deze case licht ik graag even uit welke 4 stappen tot het volgende resultaat hebben geleid.

1. Hoe wil Nipo Software zich positioneren in de veranderende markt?

Waardecreatiestrategieën, Treacy en Wiersema

 

Qua positionering heeft Nipo heel duidelijk het product leadership profiel (Treacy, Wiersema). Omdat de identiteit voor een product leader zoals Nipo zo sterk samenhangt met de producten, willen we goed snappen waarom de producten van Nipo de betere keuze zijn.

2. Voor welke klantbehoeften bieden we een oplossing?

Om de brug te slaan naar de klantbehoeften van Nipo werkt het fijn om het Value Proposition Canvas te gebruiken van Osterwalder. Even platgeslagen: je brengt de jobs, pains en gains in kaart van de klant en daartegenover zet je de services die je biedt, met bijhorende pain relievers en gain creators. We hebben eerst het net opgehaald in de organisatie en vervolgens met het management een kritische sessie gedaan om de conclusies scherp te krijgen.

value proposition

Value Proposition Canvas, Osterwalder

Over het hoe en waarom van dit model kun je bijvoorbeeld in dit artikel meer lezen.

Value proposition design

We zijn fan van Osterwalders modellen, die bovendien helder worden uitgelegd in leuk geïllustreerde publicaties.

3. Wat is onze ‘unfair advantage’?

Wat blijkt: de unfair advantage voor Nipo zit ‘m in de drive, inhoudelijke kennis en liefde voor state of the art oplossingen. Deze cultuur gecombineerd met enkele stevige productgerelateerde usp’s zoals schaalbaarheid en robuustheid is tamelijk ‘unfair’ en uniek te noemen. Unfair omdat deze onderscheidende eigenschappen niet zo makkelijk te kopiëren zijn door concurrenten. Deze ‘advantage’ bij jezelf definiëren en nog beter snappen, maakt dat je ook in je uitstraling betere keuzes kunt maken, wat weer helpt in het naleven van je strategie. Een goede implementatie van je branding is niet alleen voor klanten belangrijk, maar helpt ook je teams in het ‘goede standje’ te blijven zetten.

Dat is waar de klanten -zelf ook zeer inhoudelijk gericht- van Nipo van gecharmeerd zijn. Dit maakt de cultuur en dus willen we niet de internationale stockfoto-corporate zijn, maar de beetje geeky club met state of the art oplossingen. In een pakkende elevator pitch diepen we dit nog iets verder uit.

 

4. Scherpe input leidt tot pakkende output

Omdat we nu de uitgangspunten lekker scherp hebben, kunnen we aan de slag met de identiteit. Het resultaat is een pakkende herkenbare onderscheidende en beetje eigenwijze stijl die structuur met emotie combineert. See for yourself, de gedachten bij de beelden:

  • We combineren de linkerhersenhelft die staat voor kennis, analytisch vermogen, structuur en patronen zien met de rechterhersenhelft die staat voor de eigenwijze Nipo cultuur, persoonlijke drive en bevlogenheid.
  • We laten dit op allerlei plekken steeds tegelijkertijd terugkomen, we gebruiken een strak grid, maar knallen tegelijkertijd expressief uit het grid om een statement te maken.
  • We zijn concreet, we gebruiken de termen en tonen de middelen die gebruikt worden in de markt. We kwantificeren om te benadrukken dat Nipo data driven is, maar gebruiken expressieve brushes en een expressieve handwritten typografie.
  • Animatie en expressieve grafische elementen vallen op in de markt waar corporate stockfotografie het beeld bepaalt.
  • ‘Find a balance between familiar and controversial and people will start to take notice’. We willen dus niet alleen maar knallen, maar ook aansluiten op de markt. Om niet al te zeer te vervreemden van de markt gebruiken we een paginaopzet die verder vooral gebruikt maakt van de leidende conventies.

Nipo profileert zich weer lekker fris en onderscheidend. Bekijk hier het resultaat.

visual design Nipo