International Patient Centre

Toegang tot complexe zorg in NL 

Probleem Startup, identiteit en website nodig
Oplossing Website die de juiste doelgroep aanspreekt
Resultaat MVP website met een sterk merk (tweetalig)
Doelgroep Buitenlandse patienten op zoek naar NL ziekenhuiszorg

Ons kleine kikkerlandje staat enorm hoog aangeschreven als het gaat om complexe en innovatieve zorg. Dit gecombineerd met de medical tourism trend, waarin patiënten steeds vaker naar het buitenland gaan voor operaties, is een unieke kans om onze zorg ook voor de rest van de wereld toegankelijk te maken. Maar dan heb je wel een stevige, geloofwaardige identiteit én goede vindbaarheid nodig.  Een superleuke opdracht: een compleet nieuw type bedrijf een gezicht geven, zowel online als offline.

Case Acato Website International Patient Centre

Startup IPC

Het International Patient Center the Netherlands (IPC) is een startup die patiënten uit het buitenland aan Nederlandse hoog-complexe ziekenhuiszorg koppelt die hun thuisland niet biedt. Daarbij wordt de patiënt ondersteund vanaf de medische intake tot en met behandeling, reis, verblijf en nazorg. Een unieke propositie, die het Erasmus MC als eerste ziekenhuis in Nederland startte samen met KLM Health Services en Schiphol Group.

Een onderscheidend logo

Een typisch Nederlands bedrijf met een uitsluitend buitenlandse doelgroep – dat leverde een mooi spanningsveld op. Tegelijkertijd doen we het anders dan de buitenlandse markt, waar deze zorg geen landelijke organisatie kent. In het logo is daarom gekozen voor een plusteken, een van de meest universele iconen voor de zorg. Maar ook symbool voor de verbindende factor tussen patiënten en artsen, en de hoog kwalitatieve vluchten en behandelingen door de partners. En als je goed kijkt – een Hollands molentje.

Een nuchtere huisstijl

We kozen voor het blauw van de Nederlandse lucht, gecombineerd met oranje als accentkleur en een frisse mintgroen. De 3 pijlers (travel, stay en treatment) zijn daarbij als tagline toegepast om de dienstverlening in 1 oogopslag duidelijk te maken.

In Nederlandse ziekenhuizen praten artsen op ooghoogte met patiënten – dat is lang niet overal zo. In de fotografie zie je dit terug door de toegankelijke, echte personen in zwart wit.

Mee in de startup flow; Snel live met een MVP

Daarom is gekozen om tijdens de ontwikkeling de specificaties  in de vorm van userstories kritisch te bekijken: wat hebben we minimaal nodig om live te gaan?

Header artwork

De plus uit het logo leent zich goed om in patroonvorm de verschillende specialismen en diensten uit te beelden. Zo konden we sneller stappen maken zonder een uitgebreide fotoshoot te doen op de verschillende locaties. Daarnaast leverde het bijzondere animaties op, door de plusjes los van elkaar te laten bewegen. Slecht voor de laadtijd voor je pagina? Helemaal niet. We gebruikten hiervoor een techniek waarbij het plusjespatroon gegenereerd is door frontend code.

Slimme inzet van content

Daarnaast lag er een uitdaging om het grote behandelaanbod op de website te laten zien, hoewel nog lang niet overal uitgebreide teksten voor beschikbaar waren. We maakten daarom minimale teksten per behandeling, en gaven de pagina’s meer body door grote headers en ruime call to actions.

Fijne touchpoints

Een belangrijk touchpoint is het inschrijfformulier: een mooie kans om je service level te laten zien. Daarom deelden we het formulier op in overzichtelijke stappen, waarbij gedoseerde uitleg staat op het moment dat je het nodig hebt. Ook hier challengen we graag het initiële idee: welke informatie heb je minimaal nodig bij een intake? Zo kozen we ervoor om medische dossiers niet via de website uit te wisselen. Een stuk veiliger – bovendien was dat eigenlijk pas nodig nadat er al contact opgenomen was met de patiënt. Ook hier dus een shortcut waardoor we eerder live konden gaan.

Eenvoudige bezoekerspaden voor patient, partner en arts

De doelgroep van IPC bestaat uit patiënten en hun familie, maar zeker ook artsen die patiënten doorverwijzen. We maakten daarom ingangen voor beide doelgroepen. Met behulp van een zoekwoordenanalyse zoomden we in op de zoektermen waar patiënten, naasten of artsen op Googlen als het gaat om dit type behandelingen. Door middel van cardsorting kwamen we tot een gebruiksvriendelijke menu-indeling, die tegelijkertijd ook zorgt voor pagina’s die goed gevonden worden via organisch verkeer en geen duplicate content oplevert.