9

Denk eens aan een (digitaal) product of bedrijf waar je superenthousiast over bent… Heb je ‘m? Grote kans dat er concurrenten zijn die bijna dezelfde functionaliteiten bieden. Dus waarom verkies je dit nou boven het andere? Waarschijnlijk zit het hem niet zozeer in wat het product of bedrijf doet, maar in het gevoel dat het bij je oproept.

Met Emotional Design zorgen we ervoor dat onze producten iets met mensen doen. Bedrijven als Apple, Mailchimp, Coolblue en Slack passen dit perfect toe en dit is dan ook dé reden dat het moeilijk is om hen succesvol na te bootsen.

Ben jij klaar om emoties bij je klanten uit te lokken en om uit te stijgen boven je concurrenten? In deze blog 4 tips om producten te creëren waar mensen van gaan houden.

Wat is Emotional Design?

Ons leven zit vol emoties. Positieve ervaringen prikkelen onze nieuwsgierigheid en negatieve emoties beschermen ons tegen het herhaaldelijk maken van fouten. Zoals Don Norman (co-founder Nielsen Norman Group) beschrijft in zijn boek Emotional Design, vormen mensen emotionele verbindingen met objecten op drie niveaus:

  • Visceral design
    Hierbij gaat het om onze eerste reacties wanneer we een product tegenkomen. Hoe voelt iets, hoe ziet het eruit, hoe klinkt het, hoe ruikt het. Wat valt er bijvoorbeeld op als je een site de eerste 4 seconde open hebt; het kleurschema, fontkeuze, fontgrootte, gebruik van schaduwen.
  • Behavioral design
    Dit gaat meer over gebruiksgemak, toegankelijkheid en of een product goed functioneert. Bij een website gaat het er dan bijvoorbeeld om hoe gemakkelijk je een product kan bestellen. Is alle productinformatie duidelijk, word je geholpen/gestuurd in je keuze?
  • Reflective design
    Dit is de merkbeleving en de lange termijn relatie. Past dit product en imago bij mij? Hierdoor kiezen we voor een bepaald merk of product zoals een iPhone of Nike sneakers.

Een goed ontwerp spreekt je op elk van deze 3 niveaus aan. Hoe pas je dit toe?

4 tips voor het inzetten van emotie

Tip 1. Persoonlijkheid

Het toevoegen van een persoonlijkheid aan onze producten helpt gebruikers om een relatie met ons op te bouwen. We communiceren immers liever met mensen dan met machines. Een van de bekendste voorbeelden is Mailchimp met hun mascotte Freddie. Freddie is tot in de kleinste details verwerkt in hun producten en uitingen.

Tip 2. Fotografie & immersive design

Een andere manier om meer emotie in je ontwerp te krijgen is door gebruik te maken van fotografie en immersive design. Je maakt je product een stuk menselijker, door niet alleen het product te laten zien, maar door bijvoorbeeld ook personen bij productfoto’s te betrekken. Ook het in context plaatsen van het product maakt het menselijker.

Of ga een stap verder en neem mensen echt mee door middel van immersive design. Hierbij gebruik je extreem veel beeld. Grote beelden of video’s die de complete aandacht vragen, waardoor je er als het ware ingezogen wordt. Een tof voorbeeld hiervan vind ik Deadliest Catch 360 waarbij je een volledig 360 graden tour krijgt op een van de schepen uit de tv show.

Tip 3. Tone of voice

Ga zeer bewust om met de tone of voice in de communicatie. Onderzoek of je jouw doelgroep het beste formeel, serieus of bijvoorbeeld met humor kan aanspreken. Onderzoek van Nielsen Norman Group onderstreept dat de tone of voice een meetbare impact heeft op de perceptie van het merk.

Mailchimp is een goed voorbeeld van een merk dat goed nadenkt over de tone of voice en die dit overal spot-on doorvoert. Van de teksten op de homepage tot aan de visuals die de gebruikers te zien krijgen na het versturen van hun e-mailcampagne. De tone of voice is familiair, vriendelijk en grappig.

Een ander goed voorbeeld is Slack. Het ziet er niet alleen anders uit dan de concurrenten, het voelt ook anders door de speelse emoticons, animaties en het gebruik van humor tijdens de introductie.

Tip 4. Humor

Zowel geschreven- als visuele humor blijft goed hangen. Wanneer je tv kijkt, herinner je jezelf de humoristische commercials vaak het best. Hetzelfde principe is van toepassing op websites.

Coolblue gebruikt niet voor niks de slogan ‘alles voor een glimlach’, ze gebruiken ontzettend veel humor in hun communicatie. Een van de leukste voorbeelden vind ik de bedankpagina.

Start vandaag nog

Bij bedrijven zoals Mailchimp, Coolblue en Slack zie je dat ze serieus bezig zijn met Emotional Design en dat ze hierdoor ook echt voorlopen op hun concurrenten. Veel bedrijven laten het hier echter liggen. Of ze focussen zich vooral op de functionele eisen van hun product en vergeten het emotionele aspect, of de kennis is er wel maar ze schuiven dit door naar later (om welke reden dan ook). Zonde, want het zorgt er juist voor dat je jezelf onderscheidt van de rest, de retentie verhoogt en positieve mond-tot-mond reclame aanspoort.

Meer weten over Emotional Design? Check de boeken Designing for emotion door Aarron Walter en Why we love (or hate) everyday things door Don Norman. Je kunt natuurlijk ook contact met mij opnemen, we helpen je graag!

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?