9

De carrousel is een veel voorkomend element op de homepage van websites. Er is echter ook steeds vaker kritiek op het gebruik van dit interactie patroon. Is het gebruik van een carrousel bovenaan de homepage van websites een goede keuze of niet?

Juiste spelling

Maar nu eerst, omdat ik het woord regelmatig op verschillende manieren gespeld zie staan en zelf ook altijd twijfel, nog één keer de juiste spelling:

  • In het Nederlands is de juiste schrijfwijze “carrousel”; het meervoud is “carrousels”.
  • In het Engels is de juiste schrijfwijze “carousel”; het meervoud is “carousels”

Wel of niet gebruiken?

Conversie

Onderzoek naar de conversie van carrousels (bron: Carousel Interaction Stats) wijst uit dat ze slecht converteren en dat er weinig doorgeklikt wordt naar volgende slides. Betekent dit dat je beter geen carrousel in kan zetten? Nee, wat mij betreft niet, maar met het automatisch plaatsen van een carrousel, waarbij er van uitgegaan wordt dat het een gebruiksvriendelijk patroon is dat goed is voor een homepagina, zul je de plank regelmatig misslaan.

Contentstrategie

Misschien een open deur: zorg altijd dat je content goed aansluit bij een wel overwogen contentstrategie. Als een carrousel slecht converteert betekent dit niet dat een carrousel niet goed kan zijn om een sfeer neer te zetten of om te inspireren. Als dat binnen de contentstrategie van de website past kan een carrousel effectief zijn.

Een carrousel moet natuurlijk niet gebruikt worden omdat een organisatie geen keuzes wil of durft te maken. Het argument dat nieuws, uitgelichte producten, cases en social media allemaal belangrijk zijn voor de organisatie en dus een plekje boven de fold moeten krijgen lijkt op gebrek aan focus. Het is eerder een reden om nog een keer goed te kijken naar wat nou écht belangrijk is.

Wanneer je toch kiest voor een carrousel?

Banner blindheid

Banner blindheid en het direct overslaan van een carrousel voor het vinden van de juiste content zijn bekende fenomenen. Zeker als een carrousel vormgegeven is als een banner en als de slides automatisch rouleren. (bron: Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility)

Gebruikers kijken niet allemaal naar een carrousel en zeker niet naar alle slides in een carrousel. Essentiele informatie over gebruik van de site of over de organisatie zou dus niet alleen in een carrousel getoond moeten worden. (bron: Designing Effective Carousels: Create a Fanciful Amusement, Not a House of Horrors)

Performance

Zorg bij veel slides dat ze niet allemaal direct bij het laden van de pagina direct geladen worden. Een groot deel van de gebruikers zal namelijk niet verder komen dan de eerste slide. Het laden van alle slides in 1 keer heeft ook nadelige effecten voor de performance, vooral voor mobiele apparaten.
Kant-en-klare carrousel scripts zijn vaak zwaarder dan nodig, omdat allerlei niet gebruikte opties meegeladen worden. Houd hier dus rekening mee.

Automatisch afspelen

Het automatisch afspelen van content kan zorgen voor frustratie bij gebruikers wanneer ze teksten bijvoorbeeld niet af kunnen lezen, of informatie die ze eerder zagen niet terug kunnen vinden. Wanneer je hier toch voor kiest zorg dan dat het automatisch afspelen, stop het automatisch afspelen dan wanneer de gebruiker interesse heeft getoond in 1 van de slides, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker naar een andere slide genavigeerd heeft.
Ook timing is een belangrijk punt bij automatisch afspelen. Doe hier tests mee, want te snel maakt het beeld heel onrustig en zal gebruikers frustreren wanneer de content weer weg is voordat ze uitgekeken waren.

Navigatie

Voeg duidelijke use cues toe binnen een carrousel. Alleen bolletjes onderin de carrousel zijn eigenlijk te mager. Pijlen of labels zijn veel gebruikte en gebruiksvriendelijke use cues. Het voordeel van labels is ook nog eens dat gebruikers een idee hebben van de inhoud van de slides. Daarmee wordt de kans op doorklikken vergroot en weten gebruikers bovendien hoe ze binnen de carrousel moeten navigeren. Het is ook van belang dat gebruikers weten op welke slide ze zich bevinden en hoeveel andere slides er zijn. Hiervoor kun je bijvoorbeeld bolletjes of een notatie als 2/5 gebruiken.

Conclusie

De carrousel wordt breed ingezet op het web, maar vaak niet op de juiste manier en om de goede redenen. Denk er dus goed over na of een carrousel de juiste oplossing is en zorg ook dat de manier waarop de carrousel gebruikt wordt goed is.

Andere bronnen

Foto credits header: Alex Murphy (via Flickr, Creative Commons licentie).

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?