9

Sophie was een tijdje geleden aanwezig bij ‘The Next Women’ in Amsterdam. Dit jaarlijkse evenement staat in het teken van vrouwelijke entrepreneurs en trekt dan ook honderden vrouwen aan die een eigen bedrijf hebben of aan een mooie carrière werken. Een van de presentaties werd gegeven door de Amerikaanse Tina Wells, CEO van Buzz Marketing Group. Zij wordt ook wel de ‘millennial whisperer’ genoemd, vanwege haar ruimschootse ervaring met het aanspreken van jongeren en jongvolwassen en met het motiveren van deze groep om engagement aan te gaan met bedrijven. Ook wij als online bureau zijn hier mee bezig: hoe helpen wij onze klanten deze invloedrijke doelgroep aan te spreken?

Wat zijn millennials?

De millennials, ook wel de Generatie Y genoemd, zijn mensen die tussen 1980 en 2000 geboren zijn. Ze zijn opgegroeid met elektronica en zijn gewend aan snelle veranderingen. Ook worden ze al van jongs af aan overspoeld met marketinguitingen. Ze kregen als kind vaak te horen dat ze speciaal waren en hun dromen moesten volgen, waardoor ze een hoge mate van zelfvertrouwen hebben gekregen. Narcisme is iets waar de millennials regelmatig van beschuldigd worden. Doordat ze hoge verwachtingen hebben van het leven leidt dit nog wel eens tot teleurstellingen, want voor het eerst sinds lange tijd heeft deze generatie het economisch moeilijker dan hun ouders. Daardoor worden kostbare stappen, zoals trouwen, het krijgen van kinderen en het kopen van een huis, pas later genomen. Ook zijn zij groot voorstander van de zogenaamde ‘sharing-economy’. Ondanks hun economische struggles staan millennials vaak positief in het leven.

5 belangrijke waarden van millennials

Millennials staan anders in het leven dan de generatie boven hen, de zogenaamde Generatie X. Hierdoor gedragen ze zich ook anders. Zo toont onderzoek van Forbes en Elite Daily aan dat ze niet snel onder de indruk zijn van advertenties: slechts 1% van de millennials die mee deden aan het onderzoek gaf aan dat een mooie advertentie hen zou kunnen overhalen tot actie. Advertenties zijn volgens deze groep niet authentiek, en laat dit nou net iets zijn waar millennials veel waarde aan hechten.

Volgens Katie Elfering, consumenten strategist bij CEB Iconoculture, zijn er 5 waarden die millennials belangrijk vinden: geluk, passie, diversiteit, delen en ontdekken. Hier zijn ze dan ook naar op zoek bij bedrijven: voldoen producten en services aan deze waarden? Zien ze dit terug komen op de website en in marketing campagnes? Als bedrijf zijnde is het belangrijk om te laten zien dat je de consument iets waardevols aanbiedt, waardoor je ze goed laat voelen over hun aankoop. Het is dan ook geen verrassing dat bedrijven die iets bijdragen aan de wereld erg geliefd zijn bij millennials.

Hoe spreek je die millennials dan aan?

Volgens het eerder genoemde onderzoek door Forbes en Elite Daily voornamelijk online: maar liefst 95% van de millennials geeft aan online onderzoek te doen voordat ze tot een aankoop overgaan. Zo’n 33% van de ondervraagde millennials gaf aan eerst reviews op blogs op te zoeken voordat ze besluiten een product te kopen. Slechts 3% gaf aan gemotiveerd tot een aankoop te zijn door een advertentie of vermelding op TV, het nieuws, tijdschriften of boeken.

media-sources

Bron: Elite Daily’s Millennial Consumer Trends 2015 

Millennials hechten waarde aan de mening van bloggers, vloggers en social media influencers die ze vertrouwen. Hieruit kunnen we concluderen dat millennials het beste te benaderen zijn via authentieke online influencers en minder door merken en campagnes zonder een vertrouwd gezicht.

Hoe kan je als merk toch invloed uitoefenen op deze grote groep consumenten? Ook als merk kan je authenticiteit uitstralen. Millennials zijn gevoeliger voor mooie verhalen, dan voor schreeuwerige advertenties. Door authentieke content te delen op social media en/of een blog kun jij laten zien wat jouw merk daadwerkelijk bijdraagt. Daarnaast kun jij je uitingen op die manier een meer persoonlijke touch geven. Coolblue en KLM hebben deze strategie bijvoorbeeld succesvol toegepast op social media. Zij reageren op een persoonlijke manier op berichten van consumenten en hebben daardoor een enorme goodwill opgebouwd. Je kunt natuurlijk ook bestaande online influencers inschakelen om jouw bedrijf of product onder de aandacht te brengen.

vraag_willem_klm2

Het belang van video

Volgens Wells is video dit jaar een van de grootste marketing tools om nieuwe consumenten mee te bereiken. Video’s zijn aantrekkelijk, bieden engagement en brengen authenticiteit met zich mee. Het grootste platform voor video’s is YouTube. Dat dit platform populair is, is een understatement: YouTube is inmiddels uitgegroeid tot de op een na grootste zoekmachine ter wereld, na Google. Video’s zijn natuurlijk ook perfect te combineren met andere social media kanalen, zoals Facebook, Twitter, Snapchat en Instagram. Allen zeer populaire platformen onder de millennials. Uit onderzoek door Animoto blijkt dat video hét medium is om de millennials mee te bereiken. Van de millennials zegt 80% video’s te raadplegen wanneer zij onderzoek doen voor een aankoop. 60% van de millennials verkiest het kijken van een bedrijfsvideo over het lezen van een nieuwsbrief. Aan de slag dus met die bedrijfsvideo!

Zijn de millennials een belangrijke doelgroep voor jou en wil je daarop inspelen? Wij kunnen je hierbij helpen. Als online bureau zorgen wij voor een optimale user experience en kunnen wij je merk op zo’n manier neerzetten dat het deze doelgroep aanspreekt. Met een goede brand story, een sterk design en inspirerende content grijp jij de aandacht van deze generatie.

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?