9

Het versturen van nieuwsbrieven is nog steeds een efficiënt middel om jouw volgers op de hoogte te houden en met ze in contact te blijven. Maar wat zijn de do’s en don’ts?

De nieuwsbrief wordt steeds minder populair. Nieuwsbrieven worden door bedrijven vaak overboord gegooid en kanalen als Facebook en Twitter worden steeds vaker ingezet om nieuws te verspreiden. Toch zijn sociale media geen vervangers voor nieuwsbrieven. Nieuwsbrieven zijn in sommige opzichten zelfs efficiënter: bij een nieuwsbrief is de lezer bijvoorbeeld minder snel afgeleid en je weet nooit of jouw post ook echt gelezen of überhaupt gezien wordt door jouw likers/volgers. Bij een nieuwsbrief ben je dus meer ‘in control’. Het regelmatig verzenden van een nieuwsbrief is daarom zeker het overwegen waard. Maar zoals eigenlijk voor alles geldt: ga er alleen mee aan de slag als het relevant voor je is!

OK, je hebt besloten dat je nieuwsbrieven wilt gaan versturen! Maar wat zet je in zo’n nieuwsbrief? Wij hebben de volgende do’s en don’ts voor je verzamelt en op en rijtje gezet!

De afzender en onderwerpregel

Zorg voor een boeiende onderwerpregel van max 40 karakters, waarin belangrijke content uit je nieuwsbrief terugkomt. 40 woorden betekent goed afwegen wat je wel en vooral niet schrijft: laat je eigen naam achterwege (staat al in de afzender) en gebruik deze nuttige ruimte ook zeker niet voor de naam van de ontvanger, deze weet namelijk toch wel dat het niet écht persoonlijk is! Daarnaast worden de eerste paar woorden het meest gelezen en in sommige mailclients wordt de zin zelfs ingekort: de eerste paar woorden moeten dus echt de kern bevatten van je mail. Wees in verband met beperkingen van mailclients ook voorzichtig met symbooltjes en andere speciale karakters; het kan zijn dat deze niet worden weergegeven. Zorg er tot slot voor dat de afzender goed duidelijk is; soms wordt er alleen een mailadres weergegeven!

De preheader

De eerste regels van de nieuwsbrief worden ook getoond in de preview. Besteed hier daarom aandacht aan; gebruik deze ruimte niet (zoals je vaak ziet) voor huishoudelijke mededelingen (‘Je ontvangt deze mail omdat…’, voor technische zaken (‘Ontvangt je deze mail in een vreemde opmaak?…’ en herhaal ook niet wat je in je onderwerp al zegt. Beter is om deze ruimte juist te gebruiken om extra informatie te tonen!

De content

De content is natuurlijk cruciaal bij een nieuwsbrief. Je kunt speciale aanbiedingen of unieke informatie bieden aan lezers. Het gaat er uiteindelijk om dat de lezer getriggerd wordt om de nieuwsbrief te lezen en indien gewenst, actie te ondernemen. Hierbij gelden eigenlijk dezelfde regels als voor een webpagina: weet wat het doel is en nodig je lezers uit tot actie!

Je kunt content trouwens ook ‘op maat’ versturen. Vraag dan bij aanmelden om interesses of zoals Amazon doet, door data bij te houden over koopgedrag en dat te verwerken in nieuwsbrieven: zeker aan te raden als je een webshop hebt!
Niet alleen de inhoud maar ook de tone of voice van de nieuwsbrief is belangrijk, net zoals op je website. Zorg ervoor dat deze past bij jou en bij je lezers.

Last but not least: misschien niet leuk, maar wel belangrijk om ook een afmeldmogelijkheid op te nemen in je nieuwsbrief.

Het ontwerp

Dit is natuurlijk echt ons pakkie-an als ontwerpbureau, maar we kunnen wel vast verklappen dat we tijdens het ontwerpen nooit teveel leunen op afbeeldingen (de zichtbaarheid hiervan is namelijk wederom afhankelijk van mailclients) en het vooral simpel proberen houden (óók als platte tekst moet de nieuwsbrief een goed leesbaar verhaal zijn). Dat betekent gelukkig niet dat we geen mooie nieuwsbrieven kunnen maken! Want dat doen we altijd wel: liefst met mooie beelden en kleuren en in de juiste look & feel die past bij de afzender.

Wil je weten of een nieuwsbrief relevant voor je is? Of hoe je deze optimaal kunt vormgeven? Neem dan contact met ons op.

Meer lezen?

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?