9

Een tijd geleden schreven we een artikel over millennials (ook wel de generatie Y genoemd) en dat werd ons meest gelezen artikel ooit. Het is een onderwerp dat velen interesseert. Geen wonder ook, want het is een belangrijke doelgroep voor veel bedrijven. Maar hoe zit het met de generatie die daarna komt? De generatie Z? Deze generatie werd in 1992 of later geboren en is zeker zo belangrijk, want ook al zijn het wellicht nu nog niet je klanten, dat worden ze uiteindelijk wel. In dit artikel bespreken we voornamelijk de tieners van nu, omdat dit de meest opvallende groep is binnen deze generatie. Hoe bereik je deze doelgroep en hoe zet je ze aan tot actie?

Generatie Z en hun online identiteit

Veel volwassenen hebben het gevoel dat zij heel anders opgroeiden dan de tieners van nu, maar eigenlijk valt dat best mee. De wensen en verlangens van tieners zijn eigenlijk niet veranderd. In het boek ‘It’s Complicated’ beschrijft Dana Boyd het hoe en waarom achter het social media gebruik van tieners.

We weten het allemaal nog wel, die fase waarin je nog niet volwassen bent, maar eigenlijk ook geen kind meer. Je wilt vrij zijn, maar bent nog steeds afhankelijk van je ouders. Het is een vreemde, lastige fase. Een fase waarin je op zoek gaat naar je eigen identiteit en je loswrikt van je ouders en andere volwassenen in je leven. Die eigenschappen zie je terug in het social media gebruik van tieners.

De merken en personen die ze volgen zijn een inspiratie voor hun identiteit en door zelf dingen te delen laten zij hun identiteit zien aan de buitenwereld. Op social media kunnen ze zien en gezien worden. Daarnaast is social media een plek waar tieners zichzelf kunnen zijn, zonder ouders en leraren die op hen letten. Waar men vroeger rondhing op pleintjes en in winkelcentra om samen te zijn met vrienden speelt dit zich nu vaak ook online af.

Online influencers en generatie Z

De zoektocht naar de eigen identiteit en de invloed van anderen hierop is ook terug te zien in het koopgedrag van tieners. Jongeren denken bij het doen van een aankoop vaak na over wat hun peers doen. Social media posts van vrienden en bekenden hebben dan ook veel invloed op het koopgedrag van tieners. Ook van grote invloed zijn de YouTubers. Bij de generatie Z is de invloed van YouTubers zelfs groter dan die van bekende filmsterren. YouTubers staan dichtbij, het zijn mensen die dingen doen die tieners zelf ook zouden willen doen. Ze komen authentiek over en daardoor vertrouwen tieners erg op hun mening. Uit amerikaans onderzoek blijkt dat 63% van de tieners een product of merk zou willen proberen wanneer dit door een YouTuber was aangeraden. Overigens zie je hetzelfde gebeuren met populaire Instagrammers.

Verslaafd aan het internet

Volgens onderzoek door Telecompaper zijn in het gemiddelde, Nederlandse huishouden 5 apparaten te vinden die kunnen connecten met wifi. Het aantal wifi-connected apparaten is voor huishoudens met kinderen zelfs 6, ten opzichte van 4 voor huishoudens zonder kinderen. Niet gek dus dat de tieners van nu zo’n 64 uur per maand op het internet besteden. Ze hebben er vrijwel altijd toegang toe. Veel van hen zijn verslaafd aan hun telefoon en het internet. Bijna driekwart gaat de deur niet uit zonder telefoon en een groot deel voelt zich ongelukkig als hun batterij leeg is. Waarom? Ze zijn bang om iets te missen (FOMO, oftewel Fear Of Missing Out).

Tieners zijn graag connected. Jongeren over de hele wereld geven aan liever hun tv in te leveren dan hun telefoon. Opvallend is trouwens dat veel jongeren hun telefoon ook gebruiken tijdens het tv-kijken. Ondertussen bespreken ze het programma met vrienden of mengen ze zich in live online discussies. De generatie Z bestaat uit geboren multi-taskers.

Tussen 18:00 uur en 21:00 uur zijn tieners het meest online, gevolgd door 21:00 uur tot middernacht. Maar ook tijdens schooltijden checken ze regelmatig hun social media kanalen. De Correspondent plaatste een tijd geleden een interessant artikel over een experiment waarbij leerlingen een week lang hun telefoon niet tijdens schooltijd mochten gebruiken. Dat had een grote impact. De generatie Z is altijd connected, waar ze ook zijn en waar ze ook mee bezig zijn. Doordat tieners, en ook andere leeftijdsgroepen, zo verbonden zijn met hun telefoon is zelfs een nieuw fenomeen ontstaan: fantoomvibratie. Je hebt dan het idee dat je telefoon trilt of rinkelt, terwijl dit in werkelijkheid helemaal niet zo is.

Early adopters

De generatie Z bestaat voor een groot deel uit early adopters. Ze ontdekken nieuwe platformen als eerste en hebben ze ook enorm snel onder de knie. Doordat ze er al van jongs af aan mee zijn geconfronteerd gebruiken tieners apps en websites heel intuïtief. Ooit Snapchat gedownload en tegen wat probleempjes aangelopen? 😉 Ik zal het eerlijk toegeven, het duurde voor mij echt een tijd voor ik doorhad hoe het werkte. Is dat te wijten aan slechte UI of aan een generatiekloof? Voor tieners is Snapchat in elk geval één van de populairste platformen van het moment. Misschien juist omdat het minder toegankelijk is voor mensen die minder handig zijn met het internet. Daardoor is het echt hún platform.

Meest populaire platformen onder de generatie Z

Welke platformen gebruiken tieners dan zoal? Uit onderzoek door Newcom blijkt dat Facebook en Youtube onder Nederlandse tieners het meest populair zijn (beide worden door 78% gebruikt). Daarna volgen de meer visuele apps Instagram (55%) en Snapchat (40%). De laatste twee groeien onder de tieners nog altijd sterk.

Screen Shot 2016-12-06 at 4.00.07 PM.png

Volgens sommigen is Facebook onder de jeugd op zijn retour, maar toch gebruikt een groot gedeelte het nog wel. Ik geloof dat Facebook de komende tijd ook wel gebruikt zal blijven worden. Door de hoge penetratie blijft dit platform de gemakkelijkste manier om met mensen te connecten. Daarnaast is Messenger een steeds meer gebruikte messaging tool. Een platform dat onder de tieners wel echt sterk aan populariteit heeft verloren is Twitter. Ten opzichte van 2015 daalde het gebruik onder tieners met 48%.

Andrew Watts, een 19-jarige jongen uit Amerika, geeft in dit artikel zijn blik op social media. Erg verhelderend om dit eens vanuit het oogpunt van een tiener te lezen.

Naast eerder genoemde platformen zijn er een aantal nieuwe platformen die wel eens erg groot zouden kunnen worden onder de tieners:

Musical.ly

Musical.ly is een platform waarop je jouw eigen music video kunt maken. Mensen lip-syncen en dansen erop los in filmpjes van 15 seconden. Inmiddels is hieruit een hele nieuwe manier van dansen ontstaan, vanwege de beperkte ruimte die je hebt wanneer je jezelf filmt. De app bestaat al sinds 2014, maar ontplofte na een redesign in april 2015. Wereldwijd heeft Musical.ly meer dan 90 miljoen gebruikers. Overigens zijn er al merken die samenwerkingen aangaan met Musical.ly, waarbij er bijvoorbeeld competities worden uitgeschreven. Ook artiesten gebruiken Musical.ly om hun muziek te promoten.

Houseparty

Houseparty is een relatief nieuwe app. Sinds februari 2016 is het te downloaden, maar de app begint nu echt aan populariteit te winnen. Met Houseparty kun je, zoals de naam al suggereert, een virtueel huisfeest houden. Dat werkt door middel van een videochat, waaraan maximaal 8 personen kunnen deelnemen. Grappig aan deze app is dat mensen zomaar “binnen kunnen lopen”. Ook vrienden van vrienden. Op die manier lijkt het dus op een echt huisfeest, waarbij je ook nieuwe mensen kunt leren kennen. Je kunt trouwens ook “de deur op slot doen”, om ongewenst bezoek tegen te gaan. Deze app is vooral populair onder jongeren en dat is ook de doelgroep.

En dan nu, tijd voor actie!

De volgende punten zou je in de gaten moeten houden wanneer je tieners wilt bereiken met jouw merk of product:

  • Online influencers hebben een enorme invloed. Wanneer jij populaire YouTubers en Instagrammers achter je merk of product kunt scharen zal dit een groot effect hebben.
  • Tieners zijn veel bezig met hun identiteit en kijken daarbij naar hun peers. Het hebben van een sterke merkidentiteit is dus zeer belangrijk wanneer je deze groep wilt bereiken. Daarnaast is het van grote waarde als tieners jouw product/merk met anderen delen.
  • Tieners zijn online het meest actief tussen 18:00u en 21:00u. Houd hier rekening mee wanneer je bijvoorbeeld een social media post uitstuurt.
  • Visuele apps groeien enorm in populariteit onder tieners. Platformen waar je op zou kunnen inzetten zijn Snapchat, Instagram en Musical.ly.
  • Facebook en YouTube zijn nog steeds de grootste social platformen van dit moment.
  • De generatie Z ontdekt de nieuwste apps als eerste. Wil je een voorsprong op je concurrenten bij deze doelgroep, dan zorg je er dus voor dat jij als één van de eersten op de hoogte bent van de nieuwste, populaire apps.
  • De smartphone is voor tieners enorm belangrijk. Zorg dus dat je touchpoints hiervoor zijn geoptimaliseerd!

Ben jij klaar voor deze generatie? Let op, het duurt niet lang of deze groep gaat de arbeidsmarkt betreden en daarmee ook meer uitgeven. Tijd dus om rekening te gaan houden met de nieuwe manier waarop de generatie Z connect met bedrijven.

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?