9

We zien het nog regelmatig en zeker niet alleen bij kleinere bedrijven: websites en andere online middelen die niet optimaal worden doorgemeten. Erg zonde, want het goed meten van de gebeurtenissen op je website, app of social kanalen kan een groot aandeel hebben in je succes. Door concrete cijfers en gegevens te verzamelen kom je er snel achter wat wel werkt en wat juist niet. Zo kun je veel gerichter keuzes maken, die écht wat bijdragen aan de resultaten van je bedrijf. Stop dus met gissen en start met meten!

Stel een meetplan op

Oké, je wilt beter gaan meten, maar hoe bepaal je wat je dan precies gaat meten? Daarvoor maak je een meetplan. Het liefst stel je deze al voor de ontwikkeling van je website of app op, maar natuurlijk kun je dit ook doen als deze al een tijd bestaat. Dit meetplan stel je op deze manier op:

1. Begin met je bedrijfsdoelstellingen

Een logische, maar toch vaak moeilijk te beantwoorden vraag: “Waarom bestaat jouw bedrijf eigenlijk?”. Het antwoord op deze vraag is de start van je meetplan. Beschrijf het hoofddoel van je bedrijf. Uiteindelijk wil jij met je verzamelde data zorgen voor goede bedrijfsbeslissingen, die bijdragen aan dit hoofddoel. Dit kunnen er overigens meerdere zijn.

Voorbeeld

Een Analytics expert zou dit als hoofddoel kunnen hebben: Mensen helpen meer uit hun online middelen te halen.

2. Je strategieën en tactieken

Hoe wil je dit hoofddoel dan precies bereiken? In het meetplan beschrijven we dit door middel van strategieën en tactieken. De strategieën zijn vaak gerelateerd aan de volgende voorbeelden:

  • producten verkopen
  • leads genereren
  • engagement stimuleren
  • bezoekers helpen informatie te vinden
  • bereik merk vergroten
  • loyaliteit vergroten

Microsoft Word - The Purchase Funnel.docx

Een tactiek valt daar vervolgens onder.

Voorbeeld

In het geval van de Analytics expert zouden dit de strategieën en tactieken kunnen zijn:

Informatie geven over web analytics (strategie)

Blogartikelen (tactiek)
Whitepapers (tactiek)

Begeleiding bieden aan klanten bij de implementatie van web analytics (strategie)

Dienst aanbieden op de website (tactiek)
Adverteren via Google Adwords (tactiek)

3. Maak het concreet d.m.v. KPI’s

Nu ga je het concreet maken. Wat moet je weten om te bepalen of jouw doelen behaald worden? Denk aan omzet, gemiddelde orderwaarde, aantal social shares, frequentie blogbezoeken, aantal geprinte coupons, aantal keer dat een test is uitgevoerd of aantal ingevulde contactformulieren. Probeer deze ook direct te voorzien van targets (over een half jaar willen we een conversiepercentage van …), zodat je weet waar je naartoe werkt.

Voorbeeld

In het geval van ons voorbeeld zouden dit de KPI’s kunnen zijn:

Aantal gelezen blogartikelen
Bouncerate blogartikelen
Social shares blogartikelen
Tijd op pagina blogartikelen
Aantal downloads whitepapers
Aantal contactformulieren ingevuld

4. Kies je segmenten

Vaak is het nodig om je data te segmenteren. Welke segmenten belangrijk zijn is helemaal afhankelijk van je doelstellingen. Denk bij segmenten aan nieuwe/terugkerende bezoekers, marketingkanalen, geslacht, leeftijd, regio. Door de data per segment te bekijken kom je veel sneller tot interessante inzichten.

Voorbeeld

In het geval van ons voorbeeld zou je bijvoorbeeld op marketingkanaal willen segmenteren, zodat je de resultaten vanuit Adwords goed kunt analyseren.

Zorg voor een goede implementatie

Het implementeren van je meetplan kan redelijk makkelijk zijn, maar afhankelijk van de complexiteit van de website, app of mijn-omgeving en hoe ver je wilt gaan in je metingen kan het ook erg ingewikkeld worden. Voor een goede implementatie moet je hieraan denken:

  • Roep de hulp in van een Analytics expert en iemand die inzicht heeft in de techniek van de app of website.
  • Bij een hoge complexiteit is het aan te raden om een implementatieplan te schrijven, waarin je precies beschrijft wat er moet worden geïmplementeerd. Zowel voor de developer van de website/app als voor de Analytics expert.
  • Test alles heel goed door! Je wilt je beslissingen niet baseren op foutieve data.

Overigens ben je na de initiële implementatie niet klaar. Wanneer je aanpassingen doorvoert op je website of app zul je steeds na moeten denken over de meetbaarheid. Daarnaast worden de mogelijkheden op het gebied van web analytics steeds uitgebreider, waardoor je bepaalde data steeds gemakkelijker zult kunnen achterhalen. Vaak blijft de basis van je meetplan echter relevant.

build-measure-learn

Drie dataweergaven

In Google Analytics is het mogelijk om dataweergaven aan te maken. Hierin kun je filters aanmaken. Wij raden aan om in elk geval de volgende dataweergaven in te zetten:

  • Alle data: Hier gebruik je geen filters. Dit is je backup, waarin alle data ruw wordt verzameld. Mocht er iets mis gaan met je filtering dan kun je jouw data hier altijd terugvinden. Je kunt nadat data gefilterd is namelijk niet meer terug naar je oorspronkelijke data.
  • Filtered: Hier voeg je wel filters toe. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten van de IP-adressen van het bedrijf of van het internetbureau.
  • Test: Hier kun je nieuwe instellingen in Analytics testen. Hier sluit je jouw eigen IP-adres daarom niet uit.

Op deze manier is jouw data zo schoon mogelijk en voorkom je het verlies van belangrijke data.

Duik regelmatig je data in

Op vaste momenten

Klaar met de implementatie? Dan begint nu het echte werk. Door op vaste momenten je data in te duiken kun je knelpunten en kansen snel signaleren. Bij grote bedrijven is het gewenst om minimaal één persoon aan te stellen om de data in de gaten te houden, deze kan dan wekelijks of maandelijks rapporteren aan marketingmanagers en beslissingnemers op strategisch gebied. Bij acato helpen wij veel van onze klanten met een maandelijks rapport met alle belangrijke data.

Bewaar je focus

Een gevaar dat opduikt bij het rapporteren van data is data puking. Rapportages vol met cijfers en gegevens die voor strategen en managers weinig zeggen. Probeer een duidelijke focus te vinden. Rapporteer alleen de belangrijkste KPI’s en zorg voor duidelijke actiepunten. Welke dat zijn heeft te maken met jouw doelen en strategieën en de fase waarin het bedrijf zich bevindt. Een nieuw bedrijf zal eerst bekendheid moeten verwerven, een bedrijf dat die fase gehad heeft zal meer waarde hechten aan iets als het conversiepercentage.

Wil jij beter gaan meten en meer uit je online middelen halen? Bij acato kunnen wij je helpen bij het opstellen van een meetplan, het implementeren hiervan en met heldere rapportages. Bel, mail of spreek ons aan op de chat!

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?