9

Maandenlang is er hard aan gewerkt en daar is hij dan: een prachtige, nieuwe website! Nu kunnen we lekker achterover leunen en gaan genieten van het resultaat… Helaas is dat niet helemaal hoe het werkt. Oke, de grootste bulk is gedaan, maar de ontwikkeling van een website komt eigenlijk nooit ten einde. Code raakt al snel verouderd en met de data die je na livegang verzamelt kun je de website pas echt naar het hoogste niveau tillen. Aan de slag dus!

Onderhoud: niet zo sexy, wel belangrijk

Net als auto-onderdelen kunnen onderdelen (modules) van een website verouderen. Daarom heeft een website, net als een auto, onderhoud nodig. Wat een jaar geleden nog prima was kan nu alweer achterhaald zijn of zelfs voor problemen zorgen.

“We’re still in the first minutes of the first day of the Internet revolution” – Scott Cook.

Belangrijk dus om de nieuwste online ontwikkelingen in de gaten te houden en je website up to date te houden. Denk hierbij aan nieuwe updates en ontwikkelingen voor CMS systemen zoals WordPress, de plugins en thema’s daarbinnen.

De aspecten waar dit vooral invloed op heeft zijn: veiligheid, snelheid en duurzaamheid.

Veiligheid

Misschien wel de belangrijkste reden om je website goed te onderhouden is de veiligheid. Voor content management systemen (CMS) zoals WordPress worden regelmatig updates uitgebracht. Deze zorgen niet alleen voor algemene verbeteringen, ook worden hierin ontdekte veiligheidsrisico’s opgelost. Helaas houdt dit hackers niet tegen om op zoek te gaan naar een ander gat in de beveiliging. Om deze reden is het regelmatig updaten van de website een krachtig wapen tegen hackers, zodat je website en data ongedeerd blijven. Dit blijkt ook uit het onderzoek van sucuri.net. In onderstaande grafiek is te zien dat 56% van alle geïnfecteerde WordPress websites niet up-to-date waren toen ze geïnfecteerd werden.

16-percent-out-of-date

Bron: Sucuri

Zie ook ons artikel over HTTPS en het beter beveiligen van een website.

Snelheid

Naast veiligheid kun je er met regelmatig onderhoud voor zorgen dat de laadsnelheid van je website laag blijft. Grote afbeeldingen, niet optimaal ingestelde cache en oude code kunnen de laadsnelheid allemaal negatief beïnvloeden. Het hangt natuurlijk af van de website, maar voor de meeste code die een aantal jaar geleden geschreven is, is nu een efficiënter alternatief. Een snelle website zorgt voor een betere gebruikerservaring en snelheid wordt ook een steeds belangrijkere factor bij het bepalen van rankings in de zoekmachines. Heel belangrijk dus om regelmatig te bekijken wat hierin verbeterd kan worden.

Duurzaamheid

Het laatste grote punt is duurzaamheid. Vervang je vroegtijdig de oude onderdelen door nieuwe dan blijft je auto rijden, of in dit geval je website. Voorkomen is nu eenmaal beter dan genezen. Het komt nog wel eens voor dat sommige onderdelen van een website niet meer naar behoren werken, waardoor bezoekers problemen ondervinden. De gaten worden daarna gedicht met extra code wat uiteindelijk tot gevolg heeft dat code complex wordt, waardoor het moeilijker is om deze om te bouwen of te updaten. Als dat gebeurt kan het ombouwen van de website minder duurzaam zijn dan het ontwikkelen van een volledig nieuwe website.

Dit probleem ontstaat voornamelijk bij code die niet is opgedeeld in losse entiteiten. Dit is sinds een aantal jaar wel gebruikelijk, alle onderdelen op een website zijn losse, op zichzelf staande modules. Deze modules kunnen samen weer een ander onderdeel vormen. Maar het belangrijkste is dat deze onderdelen en modules herbruikbaar zijn en niet door elkaar heen lopen. Hierdoor kan een losstaande module vervangen worden wanneer deze defect is, zonder in de weg te lopen van andere modules. Ook hoeft dezelfde module op die manier niet op verschillende plekken veranderd te worden, maar slechts op één plek.

pasted-image-0

Bron: Bem. losse modules die te samen een block vormen

Onderhoud is niet echt sexy. Een nieuwe website bouwen of onderdelen toevoegen kan op veel meer enthousiasme rekenen en dat is ook logisch. Toch is het super belangrijk om het onderhoud van je website serieus te nemen. Maak je geen zorgen, je website gaat niet kapot als deze een maand niet geupdate is. Het is echter wel goed om je CMS standaard elke maand te laten updaten en om eens in de zoveel tijd de website te laten controleren op verouderde code.

Je website naar het hoogste niveau

Je website staat. Er zijn voor livegang heel wat doordachte beslissingen genomen op het gebied van interactie, design en techniek. Toch kun je na livegang vaak nog grote stappen zetten. Vanaf dat moment ga je namelijk pas écht data verzamelen. Waar zitten de knelpunten? Welke kansen liggen er en hoe kunnen we die beter benutten? Door het gedrag van de bezoekers te analyseren en hier actiepunten aan te koppelen breng jij jouw website naar het hoogste niveau.

test-analyze-ideas-prioritize

Knelpunten

Elke website heeft knelpunten. Een punt waar het proces net niet helemaal lekker loopt of waar een gebruiker zelfs afhaakt. Waar die knelpunten zitten kun je op verschillende manieren achterhalen. Door middel van de trechterfunctie in Google Analytics zie je snel waar men in de funnel afhaakt. Is dit op een bepaald punt buitensporig hoog, dan weet je dat er werk aan de winkel is. Andere methodes zijn bijvoorbeeld het gebruiken van mousetracking en heatmaps. Door knelpunten weg te nemen verbeter je de gebruikerservaring én je conversieratio.

Kansen

Door data te analyseren kom je soms ook achter hele mooie kansen. Wie weet is de conversieratio voor een bepaald segment veel hoger dan die van andere segmenten, maar trekt de website relatief weinig bezoekers aan uit dat segment. Dan wordt het wellicht tijd om daar je marketingactiviteiten meer op te gaan focussen. Verder kun je door het analyseren van het gedrag van je bezoekers achterhalen welke content wel en juist niet goed werkt. Door regelmatig de cijfertjes in te duiken zorg jij ervoor dat het aanbod op je website perfect aansluit op de wensen van de doelgroep.

Testen

Een blauwe knop i.p.v. een groene, een grotere tekst op de homepage, de USP’s weergeven onder de bestelknop, een afrekenpagina met minder afleiding. Allemaal zaken die kunnen zorgen voor een hogere conversieratio. Door middel van een A/B test of multivariate test kun je verschillende versies van pagina’s of elementen testen. Zo kun je uiteindelijk gemakkelijk voor de best werkende optie kiezen. Meer weten? We schreven al eerder over conversie-optimalisatie.

Wil jij meer weten over het onderhouden van je website of zie jij voor jezelf kansen op het gebied van doorontwikkeling? Bel, mail of spreek ons aan via de chat!

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?