9

Het mobiel internetgebruik groeit nog steeds gestaag door. Volgens Google zelf komt meer dan 50% van het wereldwijde webverkeer inmiddels van mobiele apparaten (Ramaswamy, 2016). De meeste bedrijven houden hier gelukkig al rekening meer en responsive is inmiddels de norm. Toch is het verbazingwekkend hoe lang we vaak nog moeten wachten tot een pagina op mobiel geladen is. Content wordt steeds meer aangevuld met advertenties, video’s en grote afbeeldingen. Allemaal leuk en aardig, maar niet heel gunstig voor je laadsnelheid. Facebook loste dit probleem voor zichzelf op in de vorm van Instant Articles. Nu komt Google samen met een aantal andere grote online spelers met een oplossing die we op onze eigen website in kunnen zetten. Accelerated Mobile Pages, oftewel AMP.

AMP: een nieuwe webstandaard

AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en is een nieuwe ‘open’ webstandaard geïnitieerd door grote spelers zoals Google, LinkedIn, Twitter en WordPress. In tegenstelling tot Facebook Instant, die je de mobielvriendelijke pagina’s alleen binnen het Facebook platform laat aanbieden, kun je AMP op je eigen website gebruiken. AMP bestaat uit een aangepaste versie van HTML, een JavaScript library en de Google AMP Cache. Vertragende elementen worden vervangen door een snellere variant en er zijn restricties op het gebied van extern geladen code en scripts van derden. De cache die door Google ter beschikking wordt gesteld cachet de pagina’s en verbetert en controleert automatisch de performance. Op de website van AMP vind je meer informatie over hoe dit precies werkt. Op deze manier wordt de pagina gemiddeld binnen 1 seconde geladen. Waarom de snelheid van je website zo belangrijk is lees je in dit artikel dat Patrick een tijdje geleden schreef.

Hier een cheesy, super Amerikaans filmpje over AMP:

Niet baanbrekend, wel handig

In principe is er niks nieuws onder de horizon. De middelen die worden gebruikt om de pagina sneller te maken zijn niet nieuw en kunnen ook zonder AMP worden ingezet. AMP maakt het optimaliseren voor mobiel echter wel bijzonder gemakkelijk. Je hebt zo als developer namelijk alles wat je nodig hebt voor het opbouwen van een snelle mobiele pagina direct onder één dak. Zo hoef je zelf niet steeds op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast is het open source en werken er dus meerdere knappe koppen samen om het mobiele internet nog sneller te maken.

Vooral als je een focus hebt op content

AMP is voornamelijk gericht op websites die een focus hebben op content. Online magazines, kranten en blogs bijvoorbeeld. Is content voor jou ontzettend belangrijk en wil jij jouw gebruikers een zo goed mogelijke user experience bieden? Dan is AMP zeker iets voor jou. Overigens bedoelen we met content niet alleen tekst, ook afbeeldingen en video’s kunnen op een gebruiksvriendelijke manier getoond worden door middel van AMP. Daarnaast kun je binnen AMP ook gewoon gebruik blijven maken van advertenties.

AMP inzetten voor jouw website

Er zijn verschillende manieren waarop je AMP kunt gaan inzetten voor jouw eigen website. WordPress heeft inmiddels al een plugin gecreëerd waarmee je gemakkelijk AMP pagina’s kunt aanmaken. Meer CMS’en zullen waarschijnlijk snel volgen. Verder is er al heel wat documentatie te vinden over hoe je AMP zonder plugin kunt gebruiken. Overigens kun je jouw volledige pagina’s gewoon behouden. Je hoeft dus niet te kiezen. Door middel van een canonical tag kun je aan Google aangeven hoe de volledige pagina en de AMP pagina aan elkaar gelinkt zijn.

AMP en Google

Een vraag die bij ons direct omkomt is: “Hoe gaat AMP invloed hebben op de zoekresultaten in Google?”. Het is al langer bekend dat Google steeds meer rekening houdt met de snelheid van webpagina’s wanneer het zijn rankings berekent. Wat dat betreft zal een snelle AMP pagina natuurlijk een positief effect gaan hebben. Echter zou je hetzelfde moeten kunnen bereiken wanneer je de laadtijd van jouw pagina op een andere manier zeer kort houdt. Toch zal het gebruik van AMP naar ons idee wel voordelen gaan opleveren. Zo krijgen AMP pagina’s vanaf het einde van dit jaar een icoontje mee in de zoekresultaten. Wij kunnen ons voorstellen dat de click through rate van deze resultaten daarom hoger zal zijn. Hier kun je alvast een demo bekijken (als je dit artikel op een mobiel apparaat bekijkt).

ampbluelinksdemo_v3_garciarobert

Bron: Google Webmaster Central Blog

Daarnaast zien we, sinds de livegang van AMP in de zoekresultaten, dat de AMP pagina’s een prominentere plek krijgen.

product_demo

Bron: Search Engine Land

Verder is het positief voor Google om AMP te pushen, omdat je vanuit een AMP pagina sneller terugnavigeert naar Google. Wat betekent: meer advertentieweergaven. Daar wordt Google blij van natuurlijk!

Is dit een commerciële truc van Google? Misschien een beetje. Ze doen het vast niet alleen voor de eer. Toch is het wat ons betreft een mooi initiatief en een goede stap in de richting van een betere mobiele online experience.

Zelf aan de slag met Accelerated Mobile Pages? Wij helpen je hier graag bij. Bel, mail of stuur ons een berichtje via de chat!

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?