9

Bij veel commerciële dienstverleners vindt er een verschuiving van service plaats naar online; we willen graag zelf zaken snel kunnen regelen op het moment dat het ons uitkomt. Ook in de zorg wordt dit steeds gangbaarder en is het harder nodig; denk aan het online voorbereiden van een ziekenhuisbezoek of het oriënteren op behandelmethoden. Vaak wordt digitalisering gezien als iets wat afbreuk doet aan het menselijk aspect. Maar het tegendeel is waar. Door processen te digitaliseren ontstaat er juist meer ruimte voor zaken die er echt toe doen zoals patiëntenzorg. Ook wordt zorg verbeterd door het destilleren van stuurinformatie uit grote hoeveelheden data en deze begrijpelijk op te dienen voor alle stakeholders.

In deel 1 van deze tweedelige online serie over digitalisering in de zorg, vertellen we je als digitaal bureau graag over interessante ontwikkelingen die we zien in andere branches, die ook in de zorg kansrijk zijn.

 

Heldere stuurinformatie geeft focus en duidelijkheid

In de autobranche merken we dat er behoefte is aan overzichtelijke stuurinformatie. Relevante data die helder aan je wordt opgediend en waar actie op kan worden ondernomen. Dit ter vervanging van de vroegere overload aan (complexe) data waar niemand wijs uit wordt. Denk aan het dashboard van je auto waar tegenwoordig niet meer een groot gedeelte van de onderdelen van je motor op zichtbaar zijn, maar je alleen een melding te zien krijgt als er iets moet gebeuren qua onderhoud aan één specifiek onderdeel. Dealers en garages lezen vervolgens wel alle data van je auto uit, maar zien in hun scherm ook alleen datgene wat aandacht behoeft ter reparatie. Het scheelt tijd en geeft focus.

Een vergelijkbare slag maakten we voor het VUmc om de (slecht nieuws) uitslag van patiënten met MCI-klachten voor artsen  meer inzichtelijk en beter communiceerbaar te maken richting de patiënt. Met behulp van drie soorten diagnostische tests kunnen artsen bepalen hoe groot de kans is dat iemand in de komende jaren Alzheimer ontwikkelt. Samen met artsen, patiënten, het VUmc en Vilans ontwikkelden we een webapp die deze uitslag aan patiënten begrijpelijk toont en waarmee tegelijkertijd het onderzoeksmodel meer inzichtelijk wordt voor artsen. Het rekenmodel dat testuitslagen van patiënten combineert, was vooralsnog alleen in Excel beschikbaar. Door dit traject te digitaliseren heeft het de foutgevoeligheid aanzienlijk verminderd en ruimte gecreëerd om uren elders te besteden.

 

Zelf doen: blije patiënten & kostenbesparing

Alles wat je met techniek kunt oplossen, scheelt je medewerkers tijd. Denk aan de inzet van een uitgebreide online FAQ of het doorgeven van wijzigingen in persoonlijke gegevens via een patiëntenportaal. Ook geeft het de patiënt het gevoel dat ze 24/7 bij je terecht kunnen en invloed hebben op hun persoonlijke zorg vraagstuk. De inzet van een portaal heeft overigens meer voordelen. Het heeft ook impact op je interne processen; voor Trabocca (een importeur van ongebrande koffiebonen) hebben we bijvoorbeeld de overheaduren van een hele afdeling met 33% gereduceerd door de ontwikkeling van een nieuw klantportaal. Puur omdat papieren administratieve handelingen gedigitaliseerd zijn. Het portaal heeft zichzelf ook binnen het jaar terugverdiend en was een slimme investering op beide fronten.

Voor de zorg zien we deze toepassing steeds vaker bij het oriënteren op behandelingen en shared decision making, het voorbereiden van een bezoek, nazorg en persoonlijke gezondheidsdossiers. De website verdermetparkinson.nl is een recent voorbeeld van breed informeren en het empoweren van de patiënt. Deze hebben we ontworpen en de gebruikers tests voor gefaciliteerd. 

 

Sterk merk = happy crew = financiële groei

Niet onbelangrijk in deze tijd van schaarste in zorgpersoneel: een sterk merk, zowel op papier als in al je digitale middelen. In de zorg is een term als branding nog niet zo gebruikelijk, maar het effect van een sterk merk is enorm:

  • Patiënten zien je als een sterk, modern zorgbedrijf (dat je ook bent), vertrouwen de zorg vaker en komen eerder bij jou dan bij een ander.
  • De ontwikkeling van een state-of-the-art website, branding en/of klantportaal voor je bedrijf heeft effect op je medewerkers. Het gebruiksgemak verbetert de werkprocessen, de investering die in de mensen wordt gedaan zorgt voor meer betrokkenheid en verbinding.
  • Een sterk, mooi merk maakt dat (potentiële) medewerkers zich er graag mee identificeren en het internaliseren. En ontstaat er een positief beeld van je organisatie dat graag gedeeld wordt met de buitenwereld.

“Alleen wanneer medewerkers heel erg betrokken zijn bij het merk zullen ze op een bepaalde manier gaan denken en handelen, wat zorgt voor die specifieke resultaten waar het bedrijf naar op zoek is. Als medewerkers het doel en de waarden van de organisatie internaliseren, nemen ze beslissingen die duidelijk de gestelde prioriteiten ondersteunen. Uiteindelijk ontwerpen en leveren ze klantervaringen die passen bij het merk en die de concurrentiepositie van het merk versterken.” bron: https://hbr.org

Wil je meer weten over het toepassen hiervan voor jouw bedrijf, of eens sparren over een idee? Neem dan contact op met Sophie, accountmanager Health. Binnenkort staat deel 2 over digitalisering online. 

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?