9

In de online wereld is vandaag vrijwel nooit hetzelfde als gisteren. De ontwikkelingen gaan razendsnel en wat je 10 jaar geleden nog meer iets voor in een star wars film vond is nu ineens de werkelijkheid. Huishoudelijke apparaten gaan online, sociale robots maken een opmars, zelfrijdende auto’s rijden hun eerste testrondjes en virtual reality brillen zijn nu ook voor het grote publiek verkrijgbaar. Wat betekent dit voor ons als internetbureau, maar vooral ook voor ons als consument?

Sociale robot

Robots zijn helemaal niet iets van de toekomst, ze worden nu al veel ingezet. In de industrie natuurlijk, maar ook bij mensen thuis. Zo rijdt er in veel huishoudens al een robotstofzuiger of robotgrasmaaier rond. Nog iets minder normaal zijn de sociale robots, die toch al een tijdje worden ingezet in ziekenhuizen, bejaardentehuizen en bij autistische kinderen. Deze robots zijn nog niet zo menselijk als Wall-E of R2-D2, maar wel doen ze o.a. sportoefeningen voor, zorgen ze voor gezelligheid en kunnen ze taken van zorgverleners uit handen nemen. De krant voorlezen of het menu van de dag bespreken bijvoorbeeld. Inmiddels is er ook een robot op de markt die een soort personal assistent-rol vervult in huishoudens. Deze familierobot is veel meer gericht op online en is een soort verlengde van de smartphone. Bekijk onderstaand filmpje maar eens. We want one!

Wat betekent dit?

  • Een nieuw platform betekent nieuwe mogelijkheden voor applicaties. Hoe kunnen we het leven van mensen nog leuker en gemakkelijker maken met innovatieve oplossingen voor dit soort robots?
  • Dit soort robots staan constant in verbinding met mensen en maken deel uit van hun sociale leven. Dat betekent nog meer contactmomenten én nog meer data die verzameld kan worden.
  • Daarnaast worden deze contactmomenten veel persoonlijker en meer op de persoon zelf toegespitst. Deze ontwikkeling is overigens ook op smartphones in volle gang. Denk bijvoorbeeld aan Google Now.

Je hele huis smart

Minder dan 10 jaar geleden was er nog vrijwel niemand met een smartphone. Dat het nog steeds de naam smartphone heeft is eigenlijk gek, want bellen doen we er nog nauwelijks mee. Inmiddels regelen me ons hele leven met dit apparaat en worden de apparaten om ons heen ook steeds smarter. Smart thermostaten, smart tv’s, smart audiosystemen. Het is inmiddels al heel normaal. Ook sproeisystemen, blinderingen en garagedeuren zijn smart te maken. Nog even en je hele huis is smart. Je wasmachine sorteert je kleding automatisch en stelt zelf het juiste wasprogramma in. Je koelkast geeft een seintje wanneer iets over de datum is en bestelt je standaard producten uit zichzelf bij de supermarkt wanneer deze op zijn. De mogelijkheden zijn eindeloos en poeh, wat is het leven straks gemakkelijk!

Wat betekent dit?

  • Gebruikersonderzoek was nog nooit zo gemakkelijk. Alles wat men met apparaten doet kan gemeten worden. Dat zorgt ervoor dat producten veel sneller verbeterd kunnen worden, maar ook dat klantenservice bijvoorbeeld veel gemakkelijk wordt.
  • Data, data en nog eens data. Doordat alles gemeten wordt komen we veel te weten over het leven en de voorkeuren van gebruikers. Dat kunnen we gebruiken om marketingactiviteiten veel persoonlijker te maken.
  • Doordat apparaten online zijn kunnen ze ook samen gaan werken. Je ziet dat nu al met laptops, tablets, mobiele telefoons en tv’s. Het is fijn als je die allemaal van hetzelfde merk hebt, want dat werkt toch het lekkerste samen. Het zou zomaar kunnen dat dit straks ook met andere apparaten het geval is. Wat betekent dat voor merken? Gaan die hun productassortiment uitbreiden, ontstaan er samenwerkingen tussen bedrijven?

Virtual reality

Ik weet nog goed hoe ik als kind helemaal gek was op die simulatoren waarmee het net was alsof je in een achtbaan zat. Inmiddels zijn rond het fenomeen virtual reality grote stappen genomen en kunnen we er heel wat meer mee. Was virtual reality eerst meer iets voor nerdy types, inmiddels kun je voor een paar tientjes je smartphone omtoveren tot een virtual reality bril. Ook de meer professionelere virtual reality brillen worden snel toegankelijker voor het grote publiek. Nu zo’n beetje iedereen toegang heeft tot virtual reality wordt het ook interessanter om hier toepassingen voor te gaan ontwikkelen. Denk aan games waarbij je echt de wereld van de game in kunt duiken, 360° video’s of het virtueel bezoeken van plaatsen op de wereld.

Wat betekent dit?

  • In de zorgsector wordt virtual reality al veel toegepast. Zo kunnen aankomende chirurgen virtuele operaties uitvoeren en wordt er angsttherapie gegeven door middel van virtual reality.
  • Ook in de sport wordt virtual reality gebruikt om bepaalde spelsituaties te beleven en om hier vervolgens van te leren. Bij het WK van 2014 werd dit al ingezet bij het trainen van het Nederlandse elftal en momenteel maken AZ en PSV gebruik van dit systeem.
  • Voor de marketingwereld gaat er een hele grote deur open. Als je het hebt over het overbrengen van beleving en emotie dan is virtual reality natuurlijk een geweldige tool. Ik denk hierbij bijvoorbeeld meteen aan de makelaardij en het toerisme. Door middel van virtual reality geef je mensen alvast een voorproefje van hoe het is om in een huis of op een bestemming rond te lopen.

De Efteling laat bijvoorbeeld al zien hoe het is om een ritje te maken in hun nieuwste achtbaan. Hier nog niet in virtual reality, maar wel in 360°:

Houd jij als bedrijf al rekening met deze ontwikkelingen in de online wereld? Nee? Dan wordt het de hoogste tijd om in deze rijdende trein te springen voor je hem niet meer kunt inhalen.

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?