9

Hoe persoonlijker je jouw doelgroep aanspreekt des te groter is de kans dat je hem in beweging krijgt. 1-op-1 communicatie is natuurlijk ideaal, maar online niet realistisch. Het is dan ook eerder: hoe spreek je de doelgroep zo persoonlijk mogelijk aan? Een onmisbare tool om je bezoeker goed in het vizier te krijgen en relevante content te creëren: een persona.

Waarom is doelgroepsegmentatie niet voldoende?

Vroeger kwam je er nog mee weg. Contentcreatie op basis van ruwe doelgroepsegmentatie, zoals geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. In het huidige informatietijdperk gaat die vlieger niet meer op. Consumenten verwachten de juiste content op het juiste moment. Doe je dat niet, dan haakt de bezoeker af, sterker nog, hij haakt nooit aan. Het is dan ook belangrijker dan ooit om content af te stemmen op de behoeften van de bezoeker. Je zult daarvoor de bezoeker en zijn of haar informatiebehoefte goed moeten begrijpen. Een persona is hier een krachtige en praktische tool voor.

Waarom zijn persona’s zo effectief?

Een persona is een fictief persoon die jouw doelgroep symboliseert. Deze beproefde reclametechniek brengt de behoeften van je doelgroep in kaart. Het helpt je om vragen te beantwoorden; op wat voor soort content zit mijn doelgroep nu te wachten, welke informatie wil hij graag horen en wat is zijn uiteindelijke doel? Je brengt zo jouw doelgroep tot leven. Uit onderzoek blijkt zelfs dat marketing ondersteunt door persona’s gemiddeld een 124% hoger rendement oplevert. Volg deze drie praktische stappen en creëer effectieve online content.

personaVoorbeeld van een persona voor een MBO College

In 3 stappen een persona

Stap 1: Beantwoord vragen

Door de juste vragen te beantwoorden komt de persona tot leven. Begin hier zo vroeg mogelijk mee. Je kunt interviews afnemen bij je doelgroep, maar ook een sessie met medewerkers kan waardevolle persona’s opleveren.Onderzoeksbureau Nielsen raadt wel aan om dit altijd in een groep te doen. Zorg bij voorkeur voor medewerkers die veel klantcontact hebben. Hieronder een aantal vragen die je kunt gebruiken als richtlijn en om de sessie op gang te brengen. Beantwoord deze en breng je persona tot leven.

Eigenschappen:

  • Wat is je naam?
  • Wat is je geslacht?
  • Hoe oud ben je?
  • Wat is je hoogst genoten opleiding?
  • Wat voor werk doe je?
  • Wat is je karakter? Introvert, extravert, optimistisch, pessimistisch, afstandelijk, benaderbaar?
  • Hoe ziet je typische werkdag eruit?
  • Maak je keuzes op feiten of gevoel?

Doelen en ambities:

  • Hoe ver in het koopproces zit je?
  • Aan wie rapporteer je?
  • Hoe en waarop worden je prestaties beoordeeld?
  • Wat zijn je zakelijke doelen?
  • Wat zijn je persoonlijke doelen?
  • Welke problemen moeten onze oplossingen oplossen?
  • Welke belangrijke vragen heb je als je een selectie voor onze oplossing wilt maken?

Contentbehoeften:

  • Waar zoek je naar informatie over onze oplossingen? Op je werk, ’s avonds thuis op de bank, in de trein?
  • Welke online formats lees je over de industrie en andere relevante bedrijven? Artikelen, weblogs, infographics, posts?
  • Welke bronnen gebruik je om meer te weten te komen? Magazines, social media, events, blogs, invloedrijke personen?
  • Welke tone en stijl worden er gebruikt in de content die je leest? Formeel, feitelijk, amicaal, humor, wetenschappelijk, vriendelijk?

Stap 2: Stel persona samen

Je hebt bij stap 1 waarschijnlijk al een beeld gekregen, maar hoe breng je de persona nu echt tot leven? Je neemt een blanco canvas (A2 bijvoorbeeld) en plaatst daarin gegroepeerd de meest relevante antwoorden (zie ook de afbeelding hierboven). Vervolgens geef je de persona een gezicht, zoek hiervoor een menselijke foto die volgens jou de persona representeert. Je kunt hiervoor prima stockfoto’s gebruiken. Daarnaast werken quotes die de houding van de persona samenvatten ook erg beeldend.

Stap 3: Creëer gerichte content

Je hebt nu alles in huis om gerichte content te creëren. Gebruik hierbij de samengestelde persona als onderlegger. Nu je weet wat de klantbehoeften zijn, kun je deze vertalen naar specifieke content zoals een artikel, how to video of productinformatie. Let hierbij altijd op de fase in het verkoopproces. Dit bepaalt in grote mate de contentbehoefte. Volgens Bryan Eisenberg vergroot je de effectiviteit als je tijdens de creatie let op drie aspecten:

  1. Relevantie, ben je relevant voor MIJN vraag?
  2. Waarde, weet ik WAAROM je de beste oplossing voor me hebt?
  3. Call to action, is het duidelijk WAT ik vervolgens moet doen?

Persona’s en contentstrategie

De online wereld verandert in een razend tempo. Een contentstrategie is dan ook geen eenmalige oefening. Het is een manier van werken. Een persona is de basis van een solide content strategie. Om bij te blijven is het belangrijk om de persona regelmatig te updaten. Het is een leerzaam proces en zorgt voor maximaal resultaat uit je content. Stem jij de content al af op de doelgroep?

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?

Gijs van den Boom

Gijs van den Boom

070 3229481 of 06 24650260

gijs@acato.nl

Lodewijk van der Meer

Lodewijk van der Meer

070 3229481 of 06 20100600

lodewijk@acato.nl

Acato kaartje, Waar wij zitten

Kom langs in
Den Haag of Utrecht