9

Op 12 december kwam de Utrechtse design community samen bij Acato tijdens de UXU meetup. Het thema was deze keer de toekomst van UX, oftewel UX2030. Wie wil er nou niet zien wat de toekomst in petto heeft? Pak ik mijn vliegende elektrische auto of gebruik ik de menselijke variant van buizenpost (ook wel bekend als de hyperloop?)

 

Het is duidelijk dat de verwachtingen van AI torenhoog zijn. We vinden het ook wel een beetje spannend. De Boston Consultancy Group heeft dit jaar voorspeld dat 30% van alle banen in de westerse wereld overbodig zijn in 2030. Het is een gevolg van technologische ontwikkelingen, met name artificial intelligence. Designers zitten ‘voorlopig’ nog in de safe zone want AI heeft nog moeite met creativiteit. Maar we moeten wel aan de bak; ontwikkel je soft skills, learn to code en verdiep je in de business aspecten, aldus Bob Corporaal.

 

Rico van der Sloot adviseerde ons exponentieel na te denken. Bedrijven worden onverwachts links en rechts ingehaald door de tech giants of door kleine start ups. “Zelf heb ik meegemaakt dat we bij Reed Business Information 10 miljoen geïnvesteerd hadden in een specifieke machine learning capability en daar enorm trots op waren totdat Microsoft besloot Machine learning as a service aan te bieden, waardoor wij 2-1 achter stonden in plaats van 1-0 voor.” Bekijk kritisch waar je aannames over ontwikkelingen in de markt lineair zijn. Kijk je 3 a 5 jaar vooruit dan is de kans groot dat je voorspelling veel te conservatief is.

 

In 2030 gaan we uiteraard ontwerpen voor Augmented Reality, Virtual Reality en zijn chat & voice interfaces de nieuwe standaard. UX als vakgebied wordt volwassener en dat vertaalt zich in nieuwe job titels zoals: AI personality designer, Voice interface designer, intelligent systems designer en haptics designer. Maar de ‘UX designer’ zal niet meer bestaan dus ‘get your freak on’ en specialiseer je.

 

De one-size-fits all conversie funnel zal ook snel tot het verleden behoren. Rico: “in mijn rol als lead Interaction Designer bij KLM heb ik nauw samengewerkt met de big data teams om de interface af te stemmen op het individu én de context”. Met de huidige focus van de markt op AB testen maak je funnels beter maar je benut de potentie nog maar voor de helft. In 2030 is de individuele experience de norm.

 

Minions, ja! Minions krijgen we. AI bots die we privé maar ook voor ons design werk kunnen inzetten. Bestel boodschappen voor 3 dagen, zet alles netjes op een 8pt grid, regel mijn business trip, maak 3 alternatieve design voorstellen. It’s gonna be AMAZING! Totdat de minions zoveel geleerd hebben van de designers wereldwijd dat ze het zelf beter weten en kunnen..

 

Na een break met Coffee Cocktails kon de discussie echt losbarsten met een paneldiscussie. Panelleden Gijs van den Boom, Bob en Rico waren het oneens met de eerste stelling dat UX een hype is. UX is een groeiend vakgebied in ontwikkeling dat uiteindelijk een beter passende naam zal krijgen dan User Experience. Iedereen in een organisatie draagt in essentie bij aan de user experience. Praten we in 2030 alleen nog maar tegen onze computers? Als we nog geen chip in ons hoofd hebben misschien wel… Maar dan moet het wel sociaal geaccepteerd zijn. De discussie beperkte zich niet tot de panelleden maar ook het publiek deed levendig mee.

 

Een paar stevige stellingen die we je niet willen onthouden:

  • Fysieke beperkingen kunnen met geavanceerde technologie ‘eenvoudig verholpen worden’. Maar waar ligt de grens? Als je dan toch bezig bent, waarom ga je dan niet gelijk een stapje verder? Met het implementeren van een paar bovenmenselijke eigenschappen bijvoorbeeld?
  • Een paar jaar geleden prezen we de inzichten uit het boek Hooked, vandaag de dag geeft zelfs Facebook toe dat ze misschien ‘iets te ver’ gegaan zijn. Moeten we als UX designers 1 lijn trekken tegen onethische patronen of is het arrogant om te denken dat je als designer invloed hebt in een wereld van agressieve marktwerking en data-driven design.
  • Een chip in je hoofd: never! Maar wel fijn als je vloeiend Mandarijn kan spreken en verstaan zonder het ‘te leren’. (of heel cool kan zeggen “I know Kung Fu”)
  • Spraakbesturing, ja! Natuurlijk, dat wordt het helemaal, menselijker dan dat kan niet! Aan de andere kant… op de rumoerige kantoortuinen van vandaag is concentratie al ver te zoeken.

 

Gelukkig sloten we de avond af met een drankje in het veilige jaar 2017 waarin we nog even die UX designers mogen zijn. Het jaar waarin designer intuïtie nog waarde heeft en onze claim op de User Experience nog niet in twijfel wordt getrokken. Geniet ervan zolang het nog kan.

Bekijk hier de presentatie Think exponential en join de UX community in Utrecht UXU

 

 

Van gedachten wisselen over een nieuw idee of een offerteaanvraag?