Omgaan met coronastress: tips voor werkgevers

Van speedcoach tot online survey

Van de ene op de andere dag zaten we allemaal thuis. Met de laptop op de keukentafel, collega’s op Zoom of Teams en op de achtergrond geluiden van buren die spontaan hun huis gingen verbouwen. Sommige mensen vereenzaamden, anderen vonden het lastig om tegelijkertijd te werken en thuisonderwijs te geven. Zelfs de meest ontspannen collega’s kregen last van stress. Wat doe je dan als werkgever? Valentijn de Jong (Acato) en Sjoerd Roset (Full Focus) delen hun ervaringen.

Je hoort het vaak, misschien wel te vaak: “Onze mensen maken het verschil.” Voor veel bedrijven is het contact met medewerkers doorslaggevend voor de klanttevredenheid. Zo ook voor Acato, dat actief is op het gebied van strategie, ontwerp en development van websites en portals. Valentijn de Jong is managing director. “In onze wereld onderscheid je je met developers die communicatief vaardig zijn. Niet alle developers hebben die vaardigheid van nature, dus bureaus zetten vaak een projectmanager tussen klant en developer. Wij vinden rechtstreeks contact en overleg belangrijk. Dat levert betere resultaten op. Daarom besteden we veel aandacht aan persoonlijke ontwikkeling.” Acato hanteert daarvoor de zelf ontwikkelde methodiek Grow with the Flow (zie ook het gelijknamige kader in dit artikel). Alle medewerkers hebben bijvoorbeeld een eigen studiebudget. Of ze daar wel of niet gebruik van maken, is hun eigen keuze.

Stap 1: een online survey over thuiswerken

 

En toen waren daar de coronacrisis en social distancing. Thuiswerken werd opeens de norm. Al snel verschenen overal verhalen van medewerkers die de muren op zich af zagen komen en over spanningen binnen gezinnen. Valentijn wilde graag weten hoe het écht met zijn medewerkers ging. Naast persoonlijke gesprekken besloot hij een online survey uit te zetten met vragen zoals: Hoe ervaar je deze periode? Ben je tevreden over hoe het thuiswerken en online vergaderen zijn georganiseerd? Wat mis je nog? “Sommige collega’s gaven aan dat ze thuiswerken geweldig vonden en dat ook wel wilden blijven doen in de toekomst. Maar anderen hadden toch wel last van stress. Ik wilde daar graag iets aan doen.”

Grow with the Flow

Omdat de ontwikkeling van mensen voorop staat bij Acato, hanteert het bedrijf het systeem ‘Grow with the Flow’ (GWTF). Dit bestaat uit twee aspecten. Ten eerste de methodiek waarmee salarisverhoging en beloning worden vastgesteld aan het eind van het jaar. In plaats van de traditionele MidYear en EndYear gesprekken, zet Acato de eigen verantwoordelijkheid voorop. Mensen kiezen binnen het bedrijf hun eigen coach van wie ze feedback krijgen en met wie ze samen de salarisverhoging bepalen. Ook beslissen ze zelf of en hoe ze gebruik maken van hun studiebudget. Ten tweede organiseert Acato elk jaar workshops voor de medewerkers waarin ze bijvoorbeeld leren feedback te geven en te ontvangen.

Meer over Full Focus

Sjoerd Roset is eigenaar van van Full Focus. Sjoerd is life-, relatie- en businesscoach. Hij brengt mensen in beweging – naar succes, werkgeluk, geluk in de relatie en naar een mooier en gepassioneerd leven. Sjoerd is een ICF (International Coach Federation) gecertificeerde coach met jarenlange coachervaring. In een veilige omgeving werkt hij met ‘coachees’ aan zelfvertrouwen, energie, effectiviteit en geluk op de lange termijn. Ook tussen de sessies door. Dat hoeft geen lang traject te zijn. Sjoerd: “Je bent nooit helemaal ‘af’, dus dat beloof ik ook niet. Maar je bent na die sessies wel in staat om zelfstandig, ontspannen en met zelfvertrouwen verder te gaan met je ontwikkeling.” Meer informatie: www.full-focus.nl.

 

Stap 2: speedcoaching

 

In diezelfde periode had Valentijn een (telefoon)gesprek met Sjoerd Roset, professioneel coach en eigenaar van Full Focus Coaching. Zij hadden in het verleden al vaker samengewerkt. Sjoerd: “Toen ik overal hoorde en las hoe werknemers uit balans raakten tijdens de ‘intelligent lockdown’ doordat werk en privé door elkaar liepen, ben ik na gaan denken hoe je in de crisis toch lekker in je vel kunt zitten en succesvol op werk kunt zijn. Daar kwam het concept speedcoaching uit. Ik ben toen klanten gaan bellen om dit samen aan te pakken. Klanten van wie ik weet dat ze goed werkgeverschap belangrijk vinden. Valentijn stond er direct voor open.” Valentijn: ”Speedcoaching bleek een interessante optie, met drie sessies waarin een coach een luisterend oor biedt, en waarin coach en coachee tot de kern van het probleem komen en daarmee aan de slag gaan.” Sjoerd: “In drie sessies geef ik de mensen een-op-een inzicht in wat ze willen, wat de obstakels zijn en hoe ze die kunnen aanpakken. Ik geloof sowieso meer in korte interventies dan in lange coachtrajecten, al zijn in sommige gevallen meer sessies wel noodzakelijk.”

Walk the walk & talk the talk

 

Valentijn: “Voor mij was speedcoaching het ontbrekende stukje van de puzzel. Al direct de volgende dag heb ik een mail gestuurd naar alle collega’s. Wie geïnteresseerd was, kon er gebruik van maken – om de stress te verminderen of als onderdeel van de persoonlijke ontwikkeling.” Zelf deed hij ook mee omdat hij wilde klankborden over ondernemerschap en leiderschap. “Ik geloof in ‘walk the walk & talk the talk’: je initieert iets voor je mensen, dus dan geef je zelf het goede voorbeeld.” Wat doet coaching met hem? “Het helpt mij om uit te zoomen. Daardoor kan ik even afstand nemen van de dagelijkse business en me richten op de lange termijn van Acato en mijn eigen doelen als ondernemer en mens.” Wat daarbij extra prettig is, is dat Sjoerd ‘huiswerk’ geeft: vragen waarmee coachees aan de slag kunnen voor de volgende sessie. “Hij stelt op het oog eenvoudige, maar zo ontzettend belangrijke vragen, waarom ik bepaalde dingen wel of niet doe. Op een informele en toegankelijke manier. Hij houdt me echt een spiegel voor en begrijpt – omdat hij coach is, zelf ondernemer en jarenlange werkervaring heeft in de professionele dienstverlening– hoe ik ergens tegenaan aan kijk. Daarna definiëren we samen acties.”

Meer doen met de uitkomsten

 

Meerdere medewerkers volgden zijn voorbeeld. Inmiddels zijn hun trajecten afgerond. Zijn ze tevreden? Is de stress weggenomen? “Ja, het lijkt erop dat iedereen deze periode goed is doorgekomen. We gaan nu weer terug naar de normale situatie. Ik heb ook alleen maar positieve reacties gekregen op het traject met Sjoerd, het heeft echt geholpen. Ze hoeven niet te vertellen wat er allemaal is besproken – dat is privé – maar sommige medewerkers vragen zelf of we meer met bepaalde punten kunnen doen. Ik ben blij dat we dit onze medewerkers konden aanbieden.”

Verrassende reacties

 

Ook voor Sjoerd was het een mooi traject. Enerzijds omdat hij op deze manier in de crisissituatie een bijdrage kon leveren voor die mensen die aan het werk moesten blijven. Acato is een voorbeeld waar dat goed is gelukt. Anderzijds genoot hij als gepassioneerd coach van elke coachervaring. “Iedereen is anders en kan je op een andere manier verrassen. Soms is iemand onder de indruk van inzichten die voor mij als coach gesneden koek zijn. Op andere momenten word ik verrast door de emoties die vrijkomen tijdens een sessie. Dan is er een doorbraak. Ik krijg daar zelf ook kippenvel van. Het is voor mij weer een bevestiging dat het belangrijk is om mensen open en onbevangen tegemoet te treden en dat coaching je op allerlei manieren kan helpen. Om goed in je vel te zitten, om een relatie te hebben waarin je gelukkig bent en werk te hebben dat bij je past. Die drie horen bij elkaar, beïnvloeden elkaar. Daarom bied ik ook voor al die aspecten coaching aan.”

“Coaching kan je op allerlei manieren helpen. Om goed in je vel te zitten, om een relatie te hebben waarin je gelukkig bent en werk te hebben dat bij je past. Die drie horen bij elkaar, beïnvloeden elkaar.”

Sjoerd